Bij hoeveel (of hoe weinig) procent resterende nierfunctie moet deze verwijderd worden?

Er vanuit gaande dat de andere nier de functie over genomen heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
15.3K

Antwoorden (3)

Een nier wordt eigenlijk nooit verwijderd. Zelfs niet als je een donor nier krijgt. Die wordt gewoon in de buikholte bij geplaatst.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Bij een zus van mij is dat zo gebeurd.
Dus ik begrijp de minnen niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Inderdaad bij een transplantatie kunnen in de meeste gevallen de oude (eigen) nieren behouden blijven
De redenen voor nier-verwijdering kunnen verschillen, bijvoorbeeld een tumor of een cyste. Maar de nier kan ook dusdanig verschrompeld zijn dat het beter is deze te verwijderen. Eén nier missen heeft geen consequenties voor het lichaam, mits de andere nier goed functioneert.
Bij éénzijdige nieratrofie is geen behandeling nodig zolang de andere nier gezond is en normaal functioneert. In het geval van chronische nierinsufficiëntie moet echter dialyse worden toegepast om voldoende afbraakproducten uit het lichaam te verwijderen.

https://www.dz.nl/Behandelingen/nier_verwijderen/Paginas/default.aspx
https://encyclopedie.medicinfo.nl/schrompelnier
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De nieren hebben een grote reservecapaciteit. Pas als de nieren nog maar voor 30% werken, ontstaan er klachten zoals slepende vermoeidheid die niet overgaat door rusten, gebrek aan eetlust, misselijkheid, jeuk of kramp in de benen.De schade aan de nieren is dan al zo ernstig, dat de nierfunctie verder achteruit zal gaan.

Als de nieren nog maar voor 20% werken, wordt er gesproken van de predialysefase.
Dat is de fase die voorafgaat aan de dialyse die vanaf dat percentage nodig is.
Als de nierfunctie rond de 10-15% is, is het noodzakelijk dat het bloed kunstmatig gezuiverd wordt en is er een nierfunctievervangende behandeling nodig. Dat kan transplantatie of dialyse zijn.

Bij een niertransplantatie wordt de nieuwe nier in de linker- of rechterkant van de onderbuik geplaatst. De oude (eigen) nieren kunnen vaak gewoon blijven zitten. Als de nieren de transplantatie belemmeren worden ze in een eerder stadium verwijderd.
Wanneer er sprake is van nierkanker of de oude nieren bloedingen veroorzaken, geïnfecteerd of heel groot zijn worden ze wel verwijderd.

Toegevoegd na 2 uur:
In het kort samengevat: bij een resterende nierfunctie van 10-15% wordt begonnen met de nierfunctie vervangende behandeling - dialyse of niertransplantatie -. In het eerste geval wordt de nier niet verwijderd, in het tweede geval wordt de disfunctionerende nier alléén verwijderd als deze de transplantatie die gaat plaatsvinden in de weg zit.