Krijgen dieren ook mazelen?

Ik heb het ideed at het een puur menselijke aandoening is, maar klopt dat? En zo ja, is er iets bekend waarom?

Toegevoegd na 36 seconden:
idee dat (typefoutje)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Mazelen is puur menselijk, omdat het alleen kan binden aan menselijke cellen. En mazelen kan alleen binden aan menselijke cellen omdat op het oppervlak van een mazelenvirusdeeltje twee eiwitten zitten, die in staat zijn om heel specifieke aan 2 of 3 menselijke eiwitten te binden.

Overigens stamt het mazelenvirus af van het runderpest virus; dat virus is ooit (waarschijnlijk ergens tussen de 7e of 12e eeuw op een boerderij) overgesprongen naar mensen en heeft zich evolutionair aangepast zodat het mazelenvirus alleen nog mensen kan infecteren.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Plus.
SimonV
6 jaar geleden
Hier wordt verschil in DNA uitgelegd: http://aplangsuprightlowdown.blogspot.com/2011/03/why-dont-cats-and-dogs-get-human.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enorm interessant. Dus voor de 7e (of12e?) eeuw bestond er geen mensenmazelen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de tekst staat zelfs dat het huidige mazelen pas ontstaan is in de vorige eeuw. Echt interessant. Bedankt tinus1969!
tinus1969
6 jaar geleden
@alkmaar1966, ja dat klopt. Om nauwkeurig te zijn; het mazelenvirus is (waarschijnlijk) in de 7e eeuw ontstaan; de huidige variant dus aan het begin van de 20e eeuw.