Hebben mensen met het Angelman-syndroom last van dwanglachen?

Ik weet dat het misschien een rare vraag is. Maar ik vroeg het me af, omdat mensen met het syndroom van Angelman erom bekend staan dat ze vaak lachen. Dit kan ook voorkomen als er (voor de omgeving) geen duidelijke aanleiding voor is.
Ik weet dat bij sommige syndromen mensen vaak last hebben van dwanglachen en/of dwanghuilen. Hierdoor huilt of lacht iemand, zonder de emotie erbij te voelen.
Daarom vroeg ik me af: hebben mensen met Angelman-syndroom lachaanvallen waar ze zelf geen controle over hebben, of zijn ze gewoon echt heel vrolijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Antwoorden (1)

Het Angelmansyndroom valt inderdaad onder de dwangstoornissen.
Er is daarbij soms sprake van ongecontroleerd, spontaan lachen op ongewenste momenten, zonder dat er een aanleiding voor is.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Maar de onderste link die u geplaatst heeft, gaat zo te zien niet over het syndroom van Angelman. Als ik erop klik, krijg ik info over een heel ander syndroom: PKAN.
SimonV
6 jaar geleden
Ja, dat is juist opgemerkt.
Ik had die link toegevoegd omdat hier duidelijk vermeld staat wat dwanglachen inhoudt: "Er zijn kinderen die onhoudbare lachbuien krijgen zonder dat er een reden is waarom ze lachen. Dit wordt dwanglachen genoemd."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh, sorry, ik ben heel traag van begrip. ;)