Kan je beslissing inzake dyslexie onderzoek aanvechten?

Kind in mijn omgeving heeft overduidelijk dyslexie, en er is een aanvraag bij de gemeente gedaan voor begeleiding etc. voor dyslexie, maar deze aanvraag is afgewezen.
Kan hier bezwaar tegen worden gemaakt?

6 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Antwoorden (1)

Tegen een besluit van een bestuursorgaan - in dit geval de gemeente - kun je altijd bezwaar maken. In de brief waarin de beslissing op de aanvraag staat, staat altijd ook hoe je bezwaar kunt maken wanneer je het er niet eens bent.

De vraag is echter of dat in deze situatie erg zinvol is; dat hangt af van de situatie en van wat je precies bedoelt met "begeleiding etc.".

Sinds 2015 valt de zorg voor kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) onder de Jeugdwet. Kinderen waarbij de dyslexie niet ernstig is vallen hier niet onder en kinderen die een comorbide GGZ-stoornis hebben (ADHD, autisme, spraakstoornis, achterlopende ontwikkeling) ook niet. Als het kind EED heeft en dus onder Jeugdwet valt, wilt dat nog niet zeggen dat de gemeente hierin moet voorzien door middel van een indicatie voor begeleiding. Er bestaat geen recht op bepaalde zorg, maar de gemeente heeft een zorgplicht. Dat betekent dat de gemeente ook op een andere manier aan die zorgplicht mag voldoen. Zo wordt er eerst gekeken of er externe zorg nódig is of dat bijvoorbeeld de ouders - in samenwerking met school - zelf voldoende in staat moeten worden geacht om het kind goed te begeleiden. Is dat niet het geval, dan heeft de gemeente weliswaar een zorgplicht, maar zal eerst gekeken worden naar algemene voorzieningen die de gemeente aanbiedt. Op het gebied van dyslexie bestaat zo'n algemene voorziening vaak uit zorginkoop bij een gespecialiseerde instelling, in samenwerking met scholen. Een kind kan dan op of buiten school een soort standaardtraject dyslexiezorg aangeboden krijgen dat door de gemeente wordt betaald. Pas wanneer er sprake is van dusdanige problematiek dat de algemene voorziening niet voldoende is voor het kind, kan aanspraak worden gemaakt op een maatwerkvoorziening: in dit geval de functie begeleiding, waarbij er vervolgens gekozen kan worden voor zorg in natura of een persoonsgebonden budget.

De uitslag van een onderzoek - in de zin van een diagnostisch onderzoek, je vraag is daar niet helemaal duidelijk over - kan niet worden aangevochten in de zin van een bezwaarprocedure. Bij twijfel aan een gestelde diagnose is het in principe mogelijk elders een second opinion aan te vragen. Het is echter niet de gemeente die een diagnose stelt; pas nadat de diagnose dyslexie is gesteld en is vastgesteld dat het gaat om EED kan de gemeente zorg gaan bieden. Veelal zal dat niet in gang gezet worden door middel van een aanvraag bij de gemeente, maar zal dit via school lopen.