hoeveel procent kans heb je om kanker te overleven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
dat ligt er aan welke vorm van kanker je hebt, op welke locatie in je lijf, of het uitgezaaid is, wat voor behandeling je volgt, etc.
Je behandelend arts kan je vertellen wat ongeveer de overlevingskansen zijn,
Cryofiel
7 jaar geleden
Ligt er ook aan op welke leeftijd je kanker krijgt. Ik meen me te herinneren dat bij mannen van 85+ meer dan de helft prostaatkanker heeft. Maar die kanker groeit zo enorm traag (vooral vanwege de leeftijd) dat de persoon er vaak niets van merkt, en al lang aan een andere oorzaak is overleden voordat de kanker merkbaar wordt.
Erna55
7 jaar geleden
De overlevingskansen verschillen wel van kanker tot kanker. Zo zijn de kansen voor borstkanker bijvoorbeeld 78 procent, voor teelbalkanker zelfs 98 procent. De overlevingskansen voor ziektes als pancreaskanker en longkanker liggen dan weer behoorlijk lager. http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1868905/2014/04/29/50-procent-overleeft-kanker.dhtml

Antwoorden (3)

Een Brits onderzoek heeft aangetoond dat de helft van wie nu met kanker wordt gediagnosticeerd, de ziekte overleeft. Experts beschouwen deze vaststelling als een kantelpunt in de strijd tegen kanker.
fremar
7 jaar geleden
heb je ook zelf in de hand met je levensttijl (ook na diagnose). schijnt dat 20% voedingsgerelateerd is. zo maken vetcellen stofjes aan die kankergroei bevorderen. verder giftige stoffen (metalen) in de omgeving/lucht (zie ook longfonds). overigens bevordert chemo nog meer kankergroei omdat het je immuunsysteem erg belast (vaak is het kiezen tussen 2 kwaden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Chemo bevordert kankergroei ??
Kun je me een link hiervoor geven ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bijv. https://ca.news.yahoo.com/video/study-chemotherapy-backfire-boost-cancer-210017011.html http://www.medicalnewstoday.com/articles/248661.php
1 op de 10 mensen gaan er dood van
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Zoals eerder al geantwoord is dat meer iets als
5 op de 10,
1 op de 2,
of de helft. https://diagnose-kanker.nl/cijfers-over-kanker/ Overleving
De overlevingskansen van kankerpatiënten variëren sterk per soort kanker en van het stadium waarin de ziekte is vastgesteld. Ruwweg geneest ongeveer de helft van alle kankerpatiënten. Hoewel de veranderingen langzaam gaan, zijn de overlevingskansen van kankerpatiënten de afgelopen decennia gestaag gestegen. De redenen hiervoor zijn dat kanker tegenwoordig vaak in een vroeger stadium wordt ontdekt, door een effectievere behandeling en doordat een aantal vormen van kanker met lage overlevingskansen (maagkanker, longkanker bij mannen) steeds minder voorkomen.