Lymfklierkanker type Non Hodgkin. Wie kan mij iets vertellen over het mogelijke ziekteverloop en kwaliteit van leven?

Bij een vriendin van me is deze ziekte ontdekt tijdens het vierde stadium, en heeft zich al uitgezaaid in lever, ruggemerg en botten.
Toch wordt er nog begonnen met chemo's, gevolgd door beenmergafbraak en stamceltransplantatie.

Wie kan mij, vanuit ervaringen uit de omgeving, iets meer vertellen over wat de persoon verder te wachten zou kunnen staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K

Het beste antwoord

Mijn man heeft o.a. deze vorm van kanker, een non-Hodgkin-lymfoon, stadium 3.
Hij had o.a. een enorm opgezwollen milt en heeft een poos grote vochtophoping [10 ltr.] in de buikholte gehad. Het vocht is met een drain afgevoerd en nu krijgt hij om de drie weken een chemo-behandeling die goed lijkt aan te slaan.
Echt genezen zal hij nooit, maar met een vrij intensieve chemotherapie met specifieke combinaties van cytostatica en corticosteroïden [Prednison] en dat in combinatie met immunotherapie is het onder controle te houden.

De behandelingen die jij beschrijft zijn geen pretje.
Maar afhankelijk van de leeftijd en van de kwaadaardigheid [maligniteit] en van nog wat factoren zijn de prognoses de laatste jaren wel verbeterd.

Wat jouw vriendin allemaal te wachten staat, is ook afhankelijk van in welk ziekenhuis en door welke specialisten zij behandeld wordt. Daar is nogal veel verschil in, in Nederland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kwaliteit van leven: Hebben wij natuurlijk vaak besproken. Dat is zo'n enorm moeilijk te definieren begrip. Onze ervaring is wel, dat je steeds je grenzen verlegt.
Wij hebben vanmiddag een wandeling gemaak van 4 km.
Heerlijk.
Tsja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel dat je dit wilde vertellen.
Sterkte gewenst voor jullie beiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Skusme.
Ik kan me zelfs voorstellen dat het nog moeilijker is als het een dierbare vriendin betreft en zeker als het om een jong iemand gaat. Je voelt je dan vaak nog machtelozer.
Ik wens jou ook sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vriendin van 58. Vorige week heeft ze nog 35 km gefietst. Ze had nergens last van, op een opgezet kliertje in de nek na. En dan....dit. Onvoorstelbaar.

Andere antwoorden (5)

Alleen dat er weinig tijd is, zo gauw het in de botten zitten is het een gelopen race, en volgt de ene uitzaaiing naar de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lymfeklier kanker is moeilijk te genezen.
Heb er helaas een goede vriend aan verloren. Hem werd al verteld dat hij minder dan 20% had en dat was veel minder ver toen.
Niets doen is zeker een eind.
En in overleg met de dokter kan je elke strohalm aangrijpen.
De vorm van kanker zit in minuscule deeltjes in het lichaam en is daarom heel moeilijk uit te roeien.
Een overgeslagen deeltje en het komt terug.
ook na genezing duurt het nog 5 jaar voordat je echt zeker bent (wat is zeker)

Wat wel mooi was dat hij tegen de dokter had gezegd nee hoor ik heb 50%, De arts vertelde dat dit echt niet zo was
Jawel hoor. Ik ga dood of ik overleef het, dat is 50%
Helaas dus uiteindelijk de verkeerde 50%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een familie lid van mij had deze vorm van kanker ook, dit resulteerde in veel ziekenhuisopnames. En veel pijn, stress en andere narigheden!

Strijden tegen een ziekte die je binnen 4 jaar sloopt, hopelijk vinden ze vlug een medicijn om mensen te verlossen van alle soorten van kanker!

Het ergste is nog de uitzaaiing naar de botten, want namelijk niets is pijnlijker dan botkanker!

Het ziekte verloop zal zijn pieken en dalen kennen, tot op een bepaald niveau, daarna gaat het alleen maar bergafwaarts.

Er zullen nog wat minder slechte momenten zijn, die de patient en zijn/haar omgeving nog een klein sprankje hoop geven, om vervolgens langzaam de dag af te wachten die verlossend zal zijn voor de patient en omgeving!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slecht, bot gezegd, vierde stadium is doodvonnis, en de manier waarop is niet prettig, mijn geliefde tante is er aan overleden.Dat was 10 jaar geleden, ik hoop dat de zorg iets beter geworden is, zo'n lijdensweg gun je niemand.
Sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat het niet erg positiefs is voor haar hoe rot het ook klinkt. wees er voor haar dat is belangrijk en luister dat doen vrienden waar je omgeef.