Kan allergie zorgen voor een verhoogde kans op kanker?

Tijdens een allergische reactie wordt je immuunsysteem geprikkeld en valt je lichaam de "gevaarlijke" stoffen aan waar je allergisch voor bent.

In je lichaam ontstaan regelmatig mutaties in cellen wat kanker zou kunnen worden maar je lichaam vindt deze en valt deze aan.

Nu is mijn vraag, als je constant allergisch bent (voor bijv. huismijt of een hond en die toch in huis neemt) zou je dan IN THEORIE een verhoogde of een verlaagde kans hebben op kanker.

Verhoogd zou kunnen omdat je immuunsysteem druk bezig is met het stofje waar je allergisch voor bent en dus minder "oog heeft" of minder "zoek troepen" heeft over voor muterende cellen.
Aan de andere kant zou je misschien ook een verlaagde kans hebben omdat je immuunsysteem constant op scherp staat als het waren.

Misschien is er hier iemand die het weet. Nogmaals dit is allemaal "in theorie" want ik kan me voorstellen dat het in praktijk misschien helemaal niets uitmaakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K

Het beste antwoord

Je verhaal klinkt logisch, maar een allergie blijkt de kans op kanker soms juist te kunnen verkleinen.

Zo blijken mannen met eczeem minder risico te lopen op het ontwikkelen van longkanker. Hetzelfde effect is zichtbaar voor mannen met astma en hun kans op maagkanker.
Dit heeft alles te maken met het immuunsysteem. Astma en eczeem vallen onder allergieën. Er is dan sprake van een hypergevoelig immuunsysteem. Dat zorgt voor snelle verwijdering van afwijkende cellen en ruimt daardoor ook cellen op die zich mogelijk kwaadaardig ontwikkelen.

Helaas is niet precies duidelijk welke processen ten grondslag liggen aan de lagere kans bij mensen met eczeem en astma, maar het werpt nieuw licht op het behandelen van kanker. Zo pleit het voor immunostimulatie, een veelbelovende methode om kanker te voorkomen.
SimonV
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Hier wordt een vaak voorkomende fout gemaakt.
Het feit dat twee verschijnselen tegelijkertijd optreden wil nog niet zeggen dat ze iets met elkaar te maken hebben. Zie:
https://decorrespondent.nl/4133/deze-statistische-fout-wordt-in-bijna-elk-debat-gemaakt-en-zo-pik-je-haar-eruit/60146366962-64c184de
En nog véél meer correlaties:
http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
SimonV
7 jaar geleden
Toch klinkt de verklaring plausibel:
'Er is sprake van een hypergevoelig immuunsysteem. Dat zorgt voor snelle verwijdering van afwijkende cellen en ruimt daardoor ook cellen op die zich mogelijk kwaadaardig ontwikkelen.'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!