Wat zijn veel voorkomende fieps bij autisme?

Een ander woord voor fiep is preoccupatie of een fixatie met iets. Omdat ik zelf een vorm van autisme heb, weet ik dat eigenlijk álles een fiep kan worden.
Maar wat zijn nou veel voorkomende fieps bij autismespectrumstoornissen? (Graag met bronvermelding erbij a.u.b).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een veel voorkomende fiep is weet ik niet, maar ik vond deze blog van ikSImij wel treffend.
Haar grootste fiep is borduren. Zal geen veel voorkomende fiep zijn.
http://iksimij.blogspot.nl/2014/06/fieperdefiep.html
Rieneke1
7 jaar geleden
Treinen en alles rond treinen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Verzamelwoede, dit kan van alles zijn. Kastanjes, knikkers, stenen en mineralen, folders omtrent hobby's maar ook "doordraaien" in hobby's of interesses.

Het beste antwoord

Fieps kunnen zeer uiteenlopend zijn, elk onderwerp kan een fiep zijn.
De meest bekenden fieps zijn bijvoorbeeld treinen, astronomie, computerspellen en kalenders. Het kan ook zo zijn dat iemand weliswaar niet extreem veel tijd aan een interesse besteedt of juist enkel geïnteresseerd is in een details. Bij meisjes zie je dit gedrag niet of nauwelijks.
Een fiep is een liefhebberij of interesse die degene die het uitoefent niet los kan laten.
Sommige personen met een vorm van autisme (voornamelijk jongens) hebben één of meer speciale interesses, waar ze heel veel tijd in steken en soms eindeloos over praten. Het is de intensiteit waarmee de interesses worden beoefend om de betekenis van fiep te krijgen.