Mag ik sporten tijdens gordelroos?

Hallo, ik heb gordelroos en train voor competitie (fitness). Ik train gewoonlijk 15 à 20 uur per week en dit moet eigenlijk nog verhoogd worden. Weet iemand hoeveel inspanning je wel of niet mag doen tijdens de periode van deze ziekte?

Alvast bedankt voor je hulp!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
29.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb, lang geleden, gordelroos gehad. Dat was een heel pijnlijk euvel, kon amper twee uur per dag lopen, laat staan 20uur per week sporten. Gordelroos is ook besmettelijk.
https://www.gezondheidsplein.nl/specials/huidaandoeningen/is-gordelroos-besmettelijk/item57013

Antwoorden (1)

Gordelroos is erg besmettelijk. Je bent besmettelijk van ongeveer twee dagen vóór tot maximaal zeven dagen nadat de blaasjes verschijnen. Omdat het virus voor sommige mensen gevaarlijk is, kun je het beste in deze periode contact vermijden met (pasgeboren) baby’s, zwangeren, en mensen die nooit waterpokken hebben gehad.
Als je nog nooit waterpokken hebt gehad dan kun je door iemand met gordelroos besmet raken en waterpokken krijgen. Je kunt niet rechtstreeks gordelroos krijgen.

In sommige werksituaties - zoals in zorginstellingen waar ernstig zieke patiënten of mensen met weerstandsstoornissen verblijven - kunnen mensen met gordelroos worden geweerd. Een sportschool valt daar niet onder, dus wat dat betreft kun jij gewoon gaan trainen.

Gordelroos geneest in principe (bij gezonde mensen) spontaan. Meestal kan worden volstaan met pijnbestrijding en indrogende therapie voor de blaasjes, met zinkoxideolie. Soms is het nodig om infectie met bacteriën in de beschadigde huid te voorkomen of te bestrijden. Zonder medicijnen verdwijnt gordelroos eveneens na ongeveer een maand.

Bij pijnklachten kun je pijnstillers zoals paracetamol nemen. Mocht dit niet voldoende zijn, vraag dan je huisarts om pijnstilling. Verder kun je gewoon doen wat je altijd doet, dus ook sporten.

Het antwoord op de hoofdvraag is dus ja. Ténzij je terwijl je nog blaasjes hebt dan in aanraking zou komen met kwetsbare mensen.
Amadea