Hoe heet die uiterst zeldzame stofwisselingsziekte waarbij men geen koolhydraten mag?

Ik hoorde laatst het verhaal van een meisje, dat een zeer zeldzame stofwisselingsziekte had waarbij ze niks met koolhydraten kon. Dat was echt een gif voor haar, en daarom mocht ze alleen maar eiwitten en vetten. Weet iemand misschien hoe die stofwisselingsziekte ook alweer heet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Een volledige koolhydraat malabsorptie.
Dan kan je heel ziek worden van koolhydraten, maar dat werkt niet echt als een gif.

Fructose-intolerantie.
Kan zelf dodelijk zijn, maar alleen van specifieke koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het eerste voorbeeld kan het niet zijn inderdaad. Bij fructose-intolerantie mag je geen fruit, snoep, zoet beleg, koek, gebak en limonades. Dat ziet er erg uit als koolhydraten voor de leek omdat veel mensen vergeten dat die ook in brood, aardappelen en macaroni etc zit. Het zou dus kunnen maar dan is de vraag verkeerd gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ik hoorde laatst een verhaal...." Dan ga ik er vanuit dat de uitleg misschien niet helemaal klopt. De 1e optie dekt het "geen koolhydraten mogen"
De 2e het gif.
Als je die twee allebei hebt..
Nu mag de vraagsteller met extra input komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik vermoedde ook al dat de vraag niet klopt, nu is het alleen maar raden wat het antwoord is. Je hebt in ieder geval een veel beter antwoord dan de eerste twee antwoordgevers (inmiddels hebben die hun antwoord verwijderd denk ik zo). Maar nog: de vraag klopt niet en ik geloof ook niet dat iemand beide versies tegelijk heeft en dan nog: je mag dan gewoon brood eten en aardappelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brood is niet per definitie veilig. (aardappelen ook niet)
Het zetmeel in brood wordt omgezet in maltose, dat moet in de darmen weer door een enzym (maltase) worden omgezet in glucose.
Ook in dat proces kan ergens iets niet goed gaan, vooral door een maltase tekort.