Hoe komt het dat het vrijwel altijd dezelfden zijn die meerdere keren per jaar ziek worden?

Ik werk al heel lang. Zelf zijn mijn aantal ziektedagen in die vele jaren te verwaarlozen, tot nu toe tenminste. Je kunt er bij wijze van spreken de toto goed mee invullen om te voorspellen hoeveel een bepaalde collega per jaar zich ziek meldt. Niet dat ik dat in twijfel trek, maar die regelmatigheid vind ik toch vreemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (4)

Sommige mensen hebben een betere gezondheid of meer weerstand dan anderen. Daardoor worden zij minder vaak ziek. Sommige mensen hebben gewoon zo'n slechte weerstand dat ze heel snel ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vatbaarheid voor verkoudheids virussen en griep virussen is voor een deel erfelijk, ofwel er zijn mensen die nooit( vrijwel nooit) verkouden zijn of griep hebben.

Veel mensen hebben een onvoldoende weerstand, door ongezond leven, veel stress, verkeerde voeding enz. dit is de grootste groep.

Dan heb je een groep mensen die al thuis blijven voor ze al echt ziek zijn, een hoestje wordt al uitgelegd als een zware griep.

Dus zijn het jaar in jaar uit ongeveer de zelfde mensen die regelmatig ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prijs u gelukkig als u gezonder bent dan anderen
en een betere weerstand heeft.

Merk op dat u niets van de gezondheid van anderen afweet en u zich daar niet mee dient te bemoeien.

Vaak zien wij mensen om ons heen die er uit zien als Hollands welvaren, en een week erna er niet meer zijn.

Als u geen verzekeringsgeneeskundige bent,
ga dan niet op diens stoel zitten.

De een ziet er psychisch tegen op om de feestdagen door te komen, de ander heeft weer een andere reden.

Van dit weer wordt je wel ziek, zwak of misselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan meerdere oorzaken hebben. Iemand kan een aandoening hebben waardoor z/hij vaker ziek is of niet in staat om te werken; iemand kan de 'grens' om zich ziek te melden zelf vrij laag hebben liggen; iemand kan balen van het werk en juist volhouden door zich af en toe ziek te melden; iemand kan 'ziek melden' gebruiken om zichzelf een vakantiedag te "gunnen" - in dat laatste geval denk ik zelf: zoek een andere baan maar verpest het niet op die manier voor je collega's (die dan toch meer werk hebben waarschijnlijk).

Over het algemeen is het zo dat iemand die zich vaak ziek meldt (vaker dan de rest) na een tijdje wel een oproep van de arboarts krijgt, die dan zal bekijken waarom iemand zich regelmatig ziek meldt en wat er eventueel aan te doen is.

Ik heb zelf een aantal chronische ziektes waardoor ik me vaker dan gemiddeld ziek meld. Maar mijn collega's wisten ook altijd waarom dat was en begrepen dat.
Tot die keer dat ik ergens werkte waar gesteld werd: 'Je mag je hier maximaal 3 keer per jaar ziek melden, je hebt dat nu 3 keer gedaan en het jaar is nog niet om; donder maar op'. Mag niet, gebeurt wel (zeker als je uitzendkracht bent). Maar goed, dat als extra.