Kun je Toxoplasmose oplopen door een krab van een kat?

De parasiet zit in de ontlasting, maar lijkt me dat deze ook onder de nagels kan komen? Bijvoorbeeld ook als de kat buiten komt. Kan de parasiet dan via een krabbel een Toxoplasmose infectie veroorzaken of alleen via orale inname? Ik vind nergens een eenduidig antwoord tot nu toe.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
10.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt wel kattenkrabziekte oplopen: https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/kattenkrabziekte/item36438
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees hier maar e.e.a. (vooral bij zwangerschap even goed opletten): http://www.startpagina.nl/v/familie-relatie/zwangerschap/vraag/117711/zwangere-vrouw-kattenbak-verschonen http://www.brabbels.com/wel-of--niet-de-kattenbak-verschonen-tijdens-de-zwangerschap.html http://forum.viva.nl/forum/kinderen/zwanger-wens-en-kattenbak-verschonen/list_messages/41634 http://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/27305-kattenbak-verschonen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jodokus52, Bedankt, dat gaat echter allemaal over het verschonen van de kattenbak. Ik ben tijdens mijn zwangerschap nogal gekrabbeld door mijn kat en ik vroeg mij daarom destijds af, of de parasiet ook via die weg een gevaar kan vormen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rose1987
Daarom ook een reactie en geen antwoord, wist niet welke kant je vraag op KON gaan. Heb een buurvrouw gehad die panisch was van de kattenbak, vandaar. :)
(...en met reden natuurlijk, maar een paar stevige handschoenen doen veel.)

Antwoorden (1)

Nee, rechtstreekse overdracht van dier op mens - bijvoorbeeld door aaien of krabben - is niet waarschijnlijk.

De meeste mensen worden besmet door niet goed doorbakken besmet vlees te eten. Daarnaast kan besmetting plaatsvinden door grondcontact (tuinieren, recreëren, onvoldoende gewassen groente en fruit uit eigen tuin). Tenslotte is besmetting ook mogelijk via de ontlasting van een besmette kat. De kans op dit laatste is echter zeer klein. De omgeving kan via deze ontlasting besmet worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een tuin, zandbak of andere plaats waar kattenontlasting terecht kan komen.

Verse uitwerpselen van katten zijn niet gevaarlijk. Het gevaar voor besmetting treedt pas na drie tot vier dagen op. Hierna kunnen de uitwerpselen nog maanden lang besmettelijk blijven, omdat de eitjes zeer lang kunnen overleven. Het kan gebeuren dat de ontlasting allang niet meer zichtbaar aanwezig is, maar de grond nog wel degelijk besmet is. Het is daarom belangrijk om handschoenen te dragen wanneer je in de tuin werkt. Groente en fruit uit de tuin moet ook altijd eerst goed worden gewassen, voordat je het gaat eten.

Hou je kat binnen om te voorkómen dat deze gaat jagen en daarbij besmette vogels of muizen vangt. Zo verklein je de kans dat de kat geïnfecteerd wordt door T. gondii.
Voer alleen goed gekookt of commercieel verkrijgbaar eten aan de kat. Een kat loopt een verhoogd risico op een toxoplasmose-infectie door het eten van rauw vlees.

Wanneer je contact hebt gehad met een kat is het verstandig om daarna je handen te wassen, zeker voordat je gaat eten. Als je kat in het verleden al een keer besmet is geweest, dan zal hij nu zo goed als zeker geen bron van infectie meer kunnen zijn. Katten scheiden namelijk meestal maar eenmaal in hun leven, bij de eerste besmetting, besmette eitjes uit.

Voorbeelden van andere infectieroutes zijn inname van eitjes door contact met besmet water, en inname van rauwe (ongepasteuriseerde) geitenmelk. Tot slot is het ook mogelijk besmet te raken door het inademen van “sporen” die zich op stofdeeltjes bevinden. Dit laatste is extreem zeldzaam.
Amadea