Is cerebrale parese hetzelfde als spina bifida?

Vertaling van cerebral palsy

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Antwoorden (2)

Nee,dit is niet hetzelfde:
Een open rug, ook bekend met de medische term spina bifida, is een ingewikkelde aandoening aan de neurale buis die ontstaat tijdens de embryonale ontwikkeling.Bij spina bifida sluiten de ruggenwervels niet goed rondom het ruggenmerg.
Cerebrale parese of hersenverlamming duidt op een groep van neurologische aandoeningen, die de samenwerking tussen spieren en het centraal zenuwstelsel bemoeilijkt.
fremar
8 jaar geleden
Nee, zeker niet. Spina Bifida is een zgn. 'open rug', waarbij tijdens de embryonale ontwikkeling de neurale buis niet goed gesloten wordt ter hoogte van de rug. Het kan voorkomen op diverse niveaus in de rug en de ernstiger vormen gaan altijd samen met een hydrocefalus, een waterhoofd. Die beide aandoeningen zijn beperkt behandelbaar: het defect in het ruggenmerg kan operatief gesloten worden. Dat wordt direct na de geboorte gedaan of tegenwoordig experimenteel ook al tijdens de zwangerschap. Ook wordt er een drain aangelegd om het overtollige hersenvocht uit het hoofdje af te voeren. Bij de eerder genoemde experimentele operatie is een drain in ongeveer 1/3 van de gevallen niet meer nodig.

Cerebrale Parese of CP wordt in het Nederlands wel eens vertaald met hersenverlamming, maar ik ken eigenlijk niemand met CP die die term daadwerkelijk gebruikt. Veelal benoemd men het meest zichtbare resultaat van de aandoening, namelijk de spasticiteit van de spieren. Wij noemen iemand met CP dus meestal spastisch. CP ontstaat vaak door een zuurstofgebrek tijdens of rondom de bevalling, niet zelden bij een vroeggeboorte. Maar het kan ook ontstaan door een infectie of drugsgebruik tijdens de zwangerschap. Het gaat regelmatig gepaard met ontwikkelingsstoornissen en/of epilepsie. Behalve ondersteunende behandeling en bestrijding van symptomen is de aandoening niet behandelbaar.

Kortom: Spina Bifida is een neurale-buis defect, een ontwikkelings- c.q. aanlegstoornis van de rug. De gevolgen zijn vergelijkbaar met een (soms incomplete) dwarslaesie. Cerebrale Parese of spasticiteit is een aangeboren aandoening of een aandoening die in elk geval rondom de geboorte ontstaat, waarbij er sprake is van een hersenbeschadiging van (vooral) het gedeelte van de hersenen waar de motoriek wordt gecontroleerd. Het zijn wél beide neurologische aandoeningen en aandoeningen die aangeboren zijn (of, in geval van CP soms rondom of heel vroeg na de geboorte ontstaan), maar het is zeker niet hetzelfde.