Moeten wratten ademen? Hoe doen ze dat in je voet?

Weer een wrattenvraag.

Deels omdat ik een hardnekkige wrat op mijn voeten heb.
Het feit dat die na enkele jaren vanzelf weggaat, lijkt ze zelf niet te weten, want ze staat er nu al zeker 3 - 4 jaar. En ze is enkel maar groter geworden en heeft zich voortgezet.
Bevriezen bij de arts, al zeker 8 keer gedaan. De kleine die in die tijd erbij gekomen waren zijn weg, maar de eerste niet.
Zelf bevriezen, maar dan minder lang na elkaar met zo'n pakketje,... doet niets enkel pijn als het te lang is dat ik het aantik.
Elidon erop doen nix
Een soort zalf erop smeren ( minimaal 3 weken dagelijks en dan afplakken, na aantal weken had ik een vrij grote plek waar mijn huid minder dik was en deed mijn voet zeer, maar wrat is er nog )
Ochtendurine nix tot nu toe

Dus ben ik al naar een volgende middeltje aan t zoeken.
Nu zijn er ook enkele tips die gaan over insmeren met nagellak of een duck-tape erop te doen. Want wratten zouden moeten ademen.
Dat vind ik nogal een raar iets, dat ze lucht moeten hebben, want als ze in je voet zitten en er groet ( bij veel mensen naar t schijnt eelt over ) dan hebben ze toch ook geen lucht.

Dus in hoeverre zijn die twee tips ( wrat doen stikken ) reëel.
Want als dat niets geeft, vrees ik dat ik ga moeten laten snijden en daar kijk ik niet echt naar uit.

8 jaar geleden
in: Ziekten
4.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met wratten ga je naar je arts . Vraag evt een verwijzing . De ene wrat is de andere niet :) er zijn nl verschillende oorzaken en dus mogelijk verschillende effectieve behandel methoden . Klungel zelf niet . ( lang ) niet voor je zelf maar niet voor je omgeving .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als hij al zo vaak verwijderd is, en je voet verder niet helemaal onder de wratten zit (want ze zijn nogal besmettelijk voor jezelf), is het vermoedelijk geen wrat maar een andere huidaandoening. Als de huisarts je niet kan helpen, kun je wellicht een verwijzing krijgen naar de dermatoloog.

Het beste antwoord

Nee, wratten hoeven niet te ademen net zomin als de rest van je huid deelneemt aan de gaswisseling. Het totaal afsluiten van de huid is niet goed omdat de huid dan verweekt waardoor ontstekingen op gaan treden, maar dat heeft met ademen (het opnemen van zuurstof en afgeven van CO2) niets van doen.
De wratten krijgen hun zuurstof aangeleverd via het bloed en geven de CO2 af aan datzelfde bloed, net zoals dat gebeurd bij zo ongeveer al je andere cellen. Vandaar dat ze ook prima onder je voeten kunnen ontstaan. Het afsluiten van de huid zal de wratten dus niet deren. Sterker nog, daardoor raakt de huid gevoelig voor allerhande ontstekingen en aangezien een wrat ook een ontstekingsreactie is kan je verwachten dat de wrat zich erdoor zal uitbreiden.

Ik meen tussen de regels door ook de vraag te lezen wat je verder nog zou kunnen doen. Je hebt al het nodige geprobeerd.
Aanstippen met stikstof was helaas niet werkzaam. Helaas is dat nogal eens het geval.
Je hebt al een zalf gekregen; ik neem aan dat dat salicylzuurzalf was? Artsen vergeten daarbij nogal eens af te spreken dat de wrat bij het vervangen van de pleisters eerst afgevijld moet worden. De zalf maakt de wrat week en door het vijlen verwijder je dan beetje bij beetje de wrat. Als je dat vijlen nog niet gedaan hebt dan is het zeker te overwegen om dat alsnog te proberen.

Als de zalf in combinatie met vijlen nog onvoldoende werkt dan kan het ook gecombineerd worden met het aanstippen met stikstof. Dit laatste is de meest effectieve methode waarvan onderzoek bekend is, volgens de laatste richtlijn.

Ik heb daarnaast goede ervaring met ditranol. Dat is een zalfje dat je op de wrat moet aanbrengen waardoor de cellen minder gaan delen en de wrat dus afneemt. Het is geregistreerd voor psoriasis maar werkt dus ook tegen wratten. Ook dit kan eventueel gecombineerd worden met stikstof.
Tenslotte blijken antihistaminica ook effectief tegen wratten. Antihistaminica zijn beter bekend als anti-allergie medicijnen. Hoe dat precies werkt is (naar mijn weten) nog onbekend en hoe effectief het is wordt nog onderzocht, maar ook hiermee heb ik goede ervaring. De antihistaminica moeten dan dagelijks geslikt worden en moeten wel gecombineerd worden met het stikstof; daar kan natuurlijk de salicylzuurzalf of ditranol ook nog aan toegevoegd worden.
Als ook dat nog niet effectief blijkt is snijden de enige optie nog, maar ook dat staat ter discussie. Zoals ik het zie heb je in ieder geval nog wel een aantal andere opties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien nog ten overvloede:
De behandeling met zelf-bevriezing is bewezen niet-effectief.
Elidon en behandeling met normale nagellak ken ik niet.
De ochtendurine is ook echt een broodje-aap verhaal. De behandeling met ducktape heeft een tijdje in de schijnwerpers gestaan. Er blijkt inderdaad een werking van uit te gaan. Ook dan gaat het weer om verweking van de wrat (nu door de lijm in de ducktape) en heeft dus niet te maken met het al of niet ademen van de wrat. De effectiviteit is echter bescheiden, duidelijk minder dan de methoden die ik hierboven heb beschreven.
Als je het wilt proberen dan staat hier toevallig hoe het werkt:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/568778/werkwijze-verwijderen-wratjes-duck-tape Ik vergeet bijna ook te vermelden dat er bij de dermatoloog steeds meer behandelingen komen, ze staan nog in de kinderschoenen en dus moet de effectiviteit nog goed onderzocht worden, maar uiteraard zijn dat ook nog opties. Denk dan bijvoorbeeld aan lasertherapie, het inspuiten van celremmers in de wrat of het opwekken van een immuunrespons met middelen als interferon. Nou, nog genoeg opties dus, die deels ook gewoon bij de huisarts gedaan kunnen worden, voordat je echt vastzit aan snijden.
nounka
8 jaar geleden
Dank je , dat was een lang - maar duidelijk en inhoudelijk wat ik hoopte - verhaal . Vijlen en smeren zal het dan worden.