Waarom is het bevolkingsonderzoek naar darmkanker niet voor mensen boven de 75 jaar?

Het is alleen voor mensen van 55 tot en met 75 jaar. Wat is de reden dat het boven de 75 niet eer wordt gedaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Gefaseerde invoering vanaf 2014

Om een capaciteitstekort in de zorg zo goed mogelijk te voorkomen, wordt het bevolkingsonderzoek gefaseerd ingevoerd. Het onderzoek is in januari 2014 gestart voor alle mannen en vrouwen in Nederland die geboren zijn in 1938, 1939, 1947, 1949 en 1951. Daarna wordt het bevolkingsonderzoek elk jaar uitgebreid. Als alles volgens planning verloopt, heeft in 2019 iedereen van 55 tot en met 75 jaar minstens eenmaal een uitnodiging ontvangen. Meer over de invoering.

Het beste antwoord

Op die vraag geeft het rivm het onderstaande antwoord.

Poliepen groeien langzaam. Als iemand van 75 jaar of ouder darmkanker krijgt, is de kans groot dat hij of zij aan iets anders overlijdt. Daarom is het minder zinvol om mensen boven de 75 te onderzoeken. Bovendien vormen het onderzoek en de behandeling voor mensen van deze leeftijd een zwaardere belasting dan voor jongere mensen. De Gezondheidsraad heeft geadviseerd mensen boven de 75 jaar niet uit te nodigen voor het bevolkingsonderzoek (advies Gezondheidsraad).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus voor de bron