Wat houd darmonsteking in?

Ik heb sinds zondag (12 jan. 2014) last van darmonsteking het is zo ernstig geworden dat er een gat in mijn darmen is ontstaan, de dokter gaf me antibiotica het helpt maar wat houdt darmontsteking in ?
moet ik voor een operatie of kan ik hier aan dood gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Het beste antwoord

Een darmontsteking of enteritis is een ontsteking van de darmen. Deze gaat doorgaans gepaard met buikpijn, buikkrampen en diarree. Als er ook sprake is van een ontsteking van de maag, spreken we van gastro-enteritis. Enteritis komt meestal voor in de dunne darm.
Symptomen darmontsteking
Buikpijn
Diarree
Buikkrampen
Koorts
Uitdroging
Als je ook misselijk bent en moet braken, spreken we van gastro-enteritis (buikgriep) .
Oorzaken darmontsteking
Virussen norovirus, rotavirus
Bacteriën salmonella, campylobacter, shigella (dysenterie), clostridium difficile
Parasieten: amoeben (dysenterie), gardia lambia, blactocystis hominis
Chronische aandoeningen: ziekte van Crohn, colitis ulcerosa
Andere oorzaken: bepaalde geneesmiddelen/drugs (ibuprofen, naproxen, cocaïne,…), radiotherapie
Behandeling darmontsteking
Milde gevallen van darmontsteking hebben meestal geen behandeling nodig.
Medicijnen tegen diarree
Voldoende drinken om uitdroging te voorkomen
Bij een infectie door bacteriën: eventueel antibiotica
Voorkomen darmontsteking
Was altijd je handen als je naar het toilet gegaan bent, voor het eten of voordat je een maaktijd bereidt.
Drink niet van onbekende bronnen, zoals stroompjes en waterputten zonder eerst het water te koken.
Gebruik enkel proper materiaal om voedsel te eten en te bereiden.
Kook voedsel volledig.
Berg het voedsel op in een koelkast.

Dat het pijnlijk is en andere klachten geeft is normaal, je bent bij je huisarts geweest, deze heeft je antibiotica gegeven en dat helpt. Als de klachten nog niet over zijn, als de kuur enige dagen afgelopen is, dan terug naar je huisarts. Als er verder onderzoek of behandeling nodig is, dan hoort je huisarts je dit te vertellen. Je gaat hier niet dood aan, maar het is wel belangrijk dat je je klachten serieus neemt. Een gat in je darmen lijkt mij sterk, dan lag je al in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Een gat in je darmen is zelfs dodelijk. Dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan zelfs dodelijk zijn, als er op tijd ingegrepen wordt, dan hoeft dit niet te gebeuren.

Andere antwoorden (3)

Praat met jouw dokter. Ik verwacht niet dat er echt een gat in jouw darm zit en gevaar van overlijden, want dan lag je al lang in het ziekenhuis en ik ga er van uit dat dat niet het geval is. Net als een ontsteking aan je vinger kun je dat ook aan je darmen krijgen,
Nogmaals vraag je dokter om meer uitleg, ga niet zitten zoeken op internet want als je dat leest had je vorige week al dood moeten zijn. Beterschap
10 jaar geleden
Een gat in je darm? Voor darmontstekingen zijn speciale medicijnen afhankelijk van de ernst. Denk aan ontstekingsremmers zoals entocort/prednison. Heb je ook veel diarree en buikpijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een gat in de darm kan, dit heet een fistel, en is meestal het gevolg van een ontsteking. Op die manier kan het een open verbinding vormen met blaas/maag/huid/andere delen van de darm.

je gaat er niet dood aan, maar in het ergste geval zul je afstand moeten doen van een stuk(je) van je darm. Niet leuk, maar wel overkomelijk.