Wat is de normale functie van HIV protease?

Ik ben me aan het inlezen over AIDS, ik kan op internet alleen niet vinden wat de normale functie van HIV protease (een eiwit die een belangrijke rol speelt bij AIDS) is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Het beste antwoord

Virussen hebben maar een beperkte hoeveelheid DNA (of RNA). Om alle eiwitten te maken moeten ze dus zo efficiënt mogelijk omgaan met hun DNA. Een van de manieren om dat te doen is door in een keer een lange keten polypeptides te maken. Zo'n keten bestaat dan uit alle benodigde eiwitten, maar nog aan elkaar vast.

Het HIV-protease knipt de keten polypeptides op specifieke punten waardoor de uiteindelijke eiwitten kunnen ontstaan. Zo ontstaan structurele eiwitten voor het virus, maar ook enzymen als reverse transcriptase, integrase en (weer) protease. Deze eiwitten worden gebruikt om weer nieuwe virusdeeltjes in elkaar te zetten.

Zonder het HIV-protease kan het virus dus geen nieuwe eiwitten maken (althans niet in werkende vorm). Er kunnen dan dus geen nieuwe virussen gemaakt worden en het virus is niet infectieus.
Vandaar dat het ook zo'n interessant enzym is om met medicatie op in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide antwoorden waren goed, dit was naar mijn mening de beste.

Andere antwoorden (1)

HIV protease cleaves newly synthesized polyproteins at the appropriate places to create the mature protein components of an infectious HIV virion. Without effective HIV protease, HIV virions remain uninfectious