Waarom is het van belang om te weten of bacteriën gram-positief/ gram-negatief zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
11.7K

Het beste antwoord

Ten eerste is een gramkleuring al heel belangrijk als een eerste stap in de identificatie van de bacterie die de ziekte veroorzaakt. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende bacteriën die longontsteking kunnen veroorzaken. Door een gramkleuring heb je al een eerste indicatie welke bacterie je ziekte kan veroorzaken.
Als je dit weet kan je ook een gerichter antibiotica beleid voeren. De gramkleuring is in bepaalde mate ook belangrijk voor de antibiotica aangezien redelijk wat antibiotica vaak gelimiteerd zijn tot enerzijds gram negatief of anderzijds gram positieve bacteriën.

Een gramkleuring berust eigenlijk op de aanwezigheid van een bepaald molecule (peptidoglycanen) in de celwand van de bacterie. Bij gram positieve bacteriën zijn deze talrijk aanwezig, tot soms wel 30 lagen. Bij gram negatieve bacteriën zijn hier vaak maar 2 of 3 lagen van aanwezig.

Je gramkleuring gaat dus vooral belangrijk zijn als eerste stap in de identificatie van bacteriën, waarna je meer gerichter kunt gaan uitzoeken met welke bacterie je te maken hebt en al eventueel gerichter antibiotica kan geven. Let op dat je gramkleuring vaak absoluut niet je enige identificatiemethode is voor de keuze van antibiotica.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat ze niet op dezelfde antibiotica reageren, vanwege een andere opbouw van het celmembraan.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gramkleuring
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord is zoals je het hier stelt niet correct. Er zijn veel nuances in antibiotica die veel verder gaan dan de gram differentiatie.
Voorbeelden zijn carbapenems, erytromycine, doxycycline waar zowel gram negatieve als gram positieve bacterien op reageren.
Verder zijn er meer nuances, bijvoorbeeld niet alle gram negatieve bacteriën reageren op alle antibiotica die voor een bepaalde gram negatieve bacterie werkt.
Antibiotica kan op veel meer manieren werken dan op het celmembraan.