Is Hidradenitis een ongeneeslijke ziekte? Of zijn er toch goede behandelmogelijkheden?

Ik weet dat Hidradenitis een chronische aandoening is, maar word dit ook gezien als een ongeneeslijke ziekte? Daarbij zoek in wanhopig naar goede behandelmogelijkheden en tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Het blijft sluimeren, je komt er nooit echt vanaf.
Ik heb heel goede resultaten met resorcinolcreme, en bij een flinke opstoot een AB-kuur van een maand of drie.

Antwoorden (1)

Hidradenitis suppurativa is moeilijk te behandelen, vooral de ernstige vormen ervan. Er zijn leefregels die je in acht kunt nemen. En er zijn meerdere geneesmiddelen die ontstekingen kunnen voorkomen en verminderen. Maar die hebben weinig effect op eenmaal gevormde abcesholten en gangen. Chronisch ontstoken gebieden kunnen het beste chirurgisch worden behandeld.

De relatie tussen de ziekte en roken is onmiskenbaar. De overgrote meerderheid van patiënten met hidradenitis suppurativa rookt. Bij patiënten die er ernstig last van hebben is het percentage rokers zelfs meer dan 95%. Roken veroorzaakt afsluiting van talgklieren, wat komt door teer en dioxinen in sigarettenrook. Daarom ziet men bij rokers altijd veel verstopte talgklieren (comedonen). Dus: indien iemand deze ziekte heeft en rookt, is serieus aan te raden daar direct mee te stoppen.

Hidradenitis suppurativa komt vaker voor bij mensen met overgewicht. Misschien werkt dit indirect: zweten, warmte, broeien hebben een ongunstige invloed. Dus als overgewicht de oorzaak zou zijn, dan is de tip om te gaan zorgen voor een gezond gewicht.

Verder helpt een goede hygiëne: hou de oksel en liesgebieden dagelijks goed schoon ; douche regelmatig ; gebruik absorberende gaaskompressen ; gebruik eventueel een bacteriedodende zeep zoals Unicura of Hibiscrub. Draag schoon, droog en goed absorberend ondergoed, want te strak zittende kleding en schurende elastiekranden van ondergoed kunnen de haarzakjes beschadigen.

Echt genezen zal je niet, maar door de leefregels te volgen zul je er een stuk minder last van hebben.
Amadea
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat betreft je laatste zin: was dat maar waar! Verder lijkt er idd een verband te bestaan tussen roken en hidradenitis, maar is het helaas niet zo dat stoppen met roken vermindering van de hidradenitis geeft (niet alleen mijn eigen ervaring, maar ook die van mijn dermatoloog).