Wat kan ik doen tegen maagzuur, wanneer ik niet merk dat ik hier last van heb?

Gisteren bij de huisarts geweest, met griepverschijnselen. De dokter vermoedt dat ik, aan de hand van mijn klachten (keelpijn bij opstaan, zere mond, droge mond & lippen) en na onderzoek van mijn maag, last heb van maagzuur. Echter, ik merk hier zelf niets van?
Wat kan ik hier tegen doen? Bij eerdere antwoorden staan er voornamelijk tips waarin lactose (gele vla, lauwe melk) is gebruikt. Echter, is heb lactose intolerantie. Dit is voor mij dus niet mogelijk.

De dokter heeft medicijnen voorgeschreven, toch zou ik het graag eerst via de 'natuurlijke' weg willen proberen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertel eens wat meer over jezelf! Ben je vaak moe, ervaar je veel stress? Heb je last van opgejaagd gevoel heb je ook last van constipatie. Wat eet je zoal? Drink je alcohol, rook je? et etc Hoe meer info hoe beter.. Ik hoor het wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste week erg moe, mijn inziens door 'de griep'. Geen stress, zit prima in m'n velletje. Eet zo gezond mogelijk, rook & drink niet. Sporten zou wat meer mogen, tijdens mn werk ren ik regelmatig achter kinderen aan haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik lactose vrije melk, omdat ik ook lactoseintolerant ben.......(verkrijgbaar bij PLUS en AH buiten de koelschappen) Als ik last heb van maagzuur, paar slokjes melk, en het is zo weg!

Het beste antwoord

In stressvolle periodes wil mijn prikkelbare darm syndroom nog wel eens opspelen. En omdat daar ook wel maagklachten bij komen kijken, heb ik door schade en schande inmiddels aardig wat ervaring met wat wel en vooral niet helpt. Waar ik persoonlijk veel baat bij heb om mijn maag wat tot rust te krijgen, is 20 kruidendrank. (ook wel 20 kruidenthee genoemd, vanwege de bereidingswijze, maar voor mij heeft het niks met thee uit te staan) Simpel klaar te maken, 2 lepels instantkorrels in een theeglas, heet of koud water eroverheen gieten en even goed roeren, en bovendien ook een lekkere dorstlesser als je je wel goed voelt. Verkrijgbaar in bussen van (volgens mij) 200 gram bij Kruidvat, Action, De tuinen en in het Zonnatura schap in de supermarkt. Ik hoop dat je er wat mee kunt en ik wens je veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Begin met je bed. Verhoog het hoofdeinde, je kan wat kussens onder je matras leggen of iets onder de poten doen, hangt van het bed af, wat mogelijk is.
Let op je voeding, minder sterk gekruide dingen, minder koffie en niet roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen zuuromzetters of zuurremmers wilt gebruiken, moet je zo min mogelijk alcohol, koffie, sinaasappelsap en andere zure dranken drinken, zo min mogelijk chocolade en zo min mogelijk vet voedsel eten.

Verder kan het inderdaad helpen om met je hoofd wat hoger te liggen wanneer je gaat slapen, en zo min mogelijk te bukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
*en roken of pittige dingen ook vermijden, zoals hierboven ook wordt voorgesteld.

Toegevoegd na 6 minuten:
*overigens kan het ook helpen om af te vallen, indien je overgewicht hebt. Maar in dat geval helpt afvallen sowieso. Het goed kauwen van je voedsel en het in kleine porties innemen kan ook helpen.

Toegevoegd na 8 minuten:
*derde toevoeging: onder zure dranken worden ook koolzuurhoudende dranken zoals cola verstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zijn een aantal maagzuur- dieet aanbevelingen om te helpen bij het tegen te gaan van maagzuur opspelingen:

Granen helpen bij het neutraliseren van de zure maagsappen in de maag. Alle gebakken- en graan bevattende voedingsmiddelen die laag in vetgehalte zijn worden doorgaans beschouwd als goede voedingskeuzes bij een maagzuur dieet. Denk hierbij aan levensmiddelen die gemaakt worden van granen zoals brood, crackers, cornflakes en rijst.
Vruchten zoals papaja en ananas worden ook zeer aanbevolen bij het neutraliseren van de maagsappen, het is aan te raden om deze vrij te gebruiken. Appels en bananen zijn ook nuttig. Citrusvruchten kunnen beter vermeden worden.
Groenten zoals broccoli, groene bonen, erwten en wortelen wordt zeer aanbevolen. Vermijd ui en knoflook
Vlees met hoogvetgehalte dien je zoveel mogelijk te vermijden. Mager vlees, kip zonder vel, vis en zuivelproducten met lage of geen vetgehalte mogen wel op regelmatige basis genuttigd worden.
Dit zijn enkele basis richtlijnen, natuurlijk zijn er nog veel uitgebreidere richtlijnen voor een maagzuur vrij dieet. Belangrijk is dat je bij maagzuur niet alleen kijkt naar wat je eet, want voedsel is slechts één onderdeel van het maagzuur probleem.
Natuurlijk spelen er ook andere factoren mee, zoals de andere maagzuur oorzaken en bijkomende levensstijl factoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee hele simpele middeltjes die helpen tegen maagzuur zijn kalk of baksoda.

kalk kun je kopen bij de drogist en dat heet dan 'krijt' , dit wordt al van oudsher in de rabarber gebruikt om het zuurgehalte af te laten nemen. Je moet er wel altijd even om vragen bij de balie en ze verkopen het niet bij de goedkopere drogisten. Wel bij de meeste DA drogisten.

Het andere middel tegen maagzuur is baksoda (natriumbicarbonaat). Ook wel maagzout genoemd. Wist je dat dit middel ook in heel veel maagbeschermmiddelen voorkomt waar je in de apotheek een hoge prijs voor betaald? Ook dit koop je bij de betere drogisten.

De reden dat melk en vla etc werkt is ook door het hoge kalkgehalte hierin.

Maar goed de baksoda of het krijt, daarvan moet je een flinke theelepel in een bodempje water doen, even goed roeren, laat het water kolken terwijl je het opdrinkt, want anders zakt het gewoon naar de bodem.
Het smaakt niet lekker, maar het werkt goed. Het werkt ook tegen misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je last hebt van maagzuur dan merk je dat echt wel. Ik zou bij de apotheek vragen naar iets alternatiefs.