Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat te eten bij galsteen?

Mijn moeder heeft galsteen en im wil weten wat ik wel en niet vopr haar kan koken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
9.5K
ronron1212
9 jaar geleden
alles
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel last je moeder van haar galstenen ondervindt. Zelf ging ik door de grond van de pijn na het eten van vet. Ik viel dan ook enorm af.
Sinds ik van mijn galblaas ben verlost, kan ik alles eten. Heel soms heb ik die pijn nog, maar dat is niet te herleiden naar het eten van bepaalde voeding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De basis van het dieet bij galstenen is:

Zorg voor een normale, gezonde voeding met voldoende energie
Val af als je te zwaar bent. Kies niet voor een rigoureuze aanpak. Snel afvallen werkt averechts op de galblaasklachten.
Sla geen maaltijden over en verdeel ze goed over de dag.
Vermijd voedingsmiddelen die last geven, maar probeer ze na een tijdje opnieuw. Het is niet nodig langere tijd bepaalde voedingsmiddelen te vermijden.
Als je problemen hebt met het samenstellen van de voeding of als je weinig voedingsmiddelen verdraagt, vraag dan een persoonlijk advies aan een diëtist.
Na een galblaasoperatie is een dieet niet nodig.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
wat staat er op die link van je kan daar niets vinden over galstenen.
Erna55
9 jaar geleden
Voedingscentrum.nl , dan encyclopedie dan galstenen.
ronron1212
9 jaar geleden
staat niets over een dieet.
Erna55
9 jaar geleden
Voedingscentrum.nl , dan encyclopedie en dan galstenen.
Daar vind je basis voor dieet.
In principe mag alles, maar probeer zo veel mogelijk om vet te vermijden. Als je te veel vet binnen krijgt, zal de galblaas proberen een lading gal naar je slokdarm te sturen. Op zo'n moment kan een galsteen de galblaas verstoppen, waardoor hevige krampen ontstaan.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
daar hoe je niets vets voor te eten dat kan ook spontaan ontstaan
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/galstenen/item32838
Tips en adviezen bij galstenen
Het is niet helemaal duidelijk hoe galstenen ontstaan. Wel zijn er een aantal risicofactoren bekend. U kunt de kans op galstenen verminderen door overgewicht te vermijden. Bij overgewicht kan het helpen een diëtist in te schakelen, om op een gezonde en geleidelijke manier gewicht te verliezen.
Er bestaat geen dieet om galstenen te voorkomen. Ook worden er geen dieetadviezen gegeven na het verwijderen van de galblaas. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Na de operatie waarbij uw galblaas is verwijderd kunt u soms wat last hebben van diarree of dunne ontlasting. Dit komt doordat het lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. Meestal verminderen en verdwijnen de klachten vanzelf. Bij diarree is het belangrijk dat u veel vezels eet en voldoende drinkt. Vezels zorgen voor een vastere ontlasting. Meer informatie over vezels vindt u op de website www.spijsvertering.info.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding