Is een poliep een goedaardig kankergezwel?

De vraag spreekt voor zich.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Goedaardige kankergezwellen bestaan niet. Een gezwel dat goedaardig is is per definitie geen kanker; elk gezwel dat kanker is is per definitie kwaadaardig.

Maar dat terzijde. Poliepen zijn altijd goedaardig. Zodra er kwaadaardige cellen gevonden worden in een "poliep" wordt er direct al van kanker gesproken; dan is er dus eigenlijk geen sprake meer van een echte poliep.
Wel kan het zo zijn dat een poliep een voorloper is van kanker. In dat geval is er nog geen sprake van kwaadaardige cellen in de poliep, maar is er wel een verhoogde kans dat die kwaadaardige cellen in de toekomst ontstaan. Poliepen in de darm zijn daar een veel voorkomend en bekend voorbeeld van; om die reden worden ze ook verwijderd als ze gezien worden bij een colonoscopie.

Gelukkig is het zo dat veruit de meeste soorten poliepen volledig onschuldig zijn; deze worden nooit kanker, hoe lang je ze ook laat zitten.

Een poliep is dus per definitie een goedaardig gezwel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een poliep is in bijna alle gevallen onschuldig in aanvang, echter een poliep kan vaak uitgroeien tot een kwaadaardig kankergezwel. Daarom worden ze, bij aantreffen bijv in de dikke darm altijd verwijderd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.mlds.nl/ziekten/35/poliepen-in-de-dikke-darm/behandeling/