Kan je oog/hoornvliesontsteking krijgen wanneer je een koortslip aanraakt en vervolgens in je oog wrijft?

Ik heb op het moment een koortslip en heb gisteren per ongeluk in m'n oog gewreven nadat ik mijn koortslip heb aangeraakt. Kan je hierdoor oog/hoornvliesontsteking krijgen? Ik heb op internet gelezen dat hoornvliesontsteking door hetzelfde herpes virus veroorzaakt wordt als het virus dat een koortslip veroorzaakt, maar daar staat alleen dat het van binnenuit het oog kan ontstaan. Er staat niks over besmetting via handen, door bijvoorbeeld het wrijven in je oog terwijl je een koortslip hebt aangeraakt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
je bent wel besmettelijk natuurlijk, dus het zou misschien kunnen.
doe wel voorzichtig, want je kunt zo ook andere mensen besmetten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is besmettelijk. Je kan hierdoor dan ook een infectie in je oog krijgen. Was goed je handen en probeer er rekening mee te houden. Mocht je nog geen last van je oog hebben zou ik me geen zorgen maken, bij twijfel en/of klachten altijd je arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS. die lippleisters van compeed zijn best praktisch voor een koortslip! Je kan gewoon uit een glas drinken, en je lip aanraken e.d. zonder dat je besmettelijk bent. En als je een kleine koortslip heb knip ik de pleister altijd door midden (pleisters zijn vrij groot) bespaart ook nog eens, want een doosje is prijzig.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Sommige herpes virussen kunnen zowel de lippen als het hoornvlies besmetten.

Eenmaal besmet met een herpes virus blijft het voor altijd in je lichaam aanwezig en kan zo zorgen voor steeds terugkerende klachten. Dit is ook de reden waarom mensen die een keer een koortslip gehad hebben er vaak (niet altijd) af en toe last van blijven houden. De virussen die de koortslip geven kunnen echter niet het oog besmetten zonder daar eerst naar toe gebracht te zijn.
Het is dus mogelijk om de virussen (via het vocht uit de blaasjes) van de koortslip naar je oog te brengen. Die virussen kunnen dan het hoornvlies infecteren. Na genezing blijven ze aanwezig en kunnen later uit zichzelf dus weer het oog besmetten.

Je bron op internet heeft dus wel gelijk dat de virussen die het hoornvlies besmetten vaak vanuit het lichaam zelf komen, maar de allereerste infectie wordt altijd op een andere manier veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is je hoorn vlies intact ! Dan is de kans op besmetting in het oog minimaal dus bijna onmogelijk . Maar door hard wrijven een klap een bal in je oog of ? Dan is je bescherming even weg . Maar normaal heeft het ( bijna ) geen kans .