Nee, de koorts neemt dan niet toe.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen koorts en hyperthermie.
Bij koorts zet het lichaam de thermostaat als het ware hoger waardoor het lichaam zijn best doet om de temperatuur omhoog te brengen; de huid wordt bleek, je krijgt een koud gevoel, je gaat rillen. Hierbij is het dus de bedoeling van het lichaam dat de lichaamstemperatuur stijgt.
Bij hyperthermie stijgt de lichaamstemperatuur door invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld een warm bad/ douche, zonnebaden. De hogere lichaamstemperatuur is dan dus niet de bedoeling en dus zal bij hyperthermie het lichaam zijn best doen de temperatuur te laten zakken naar de normale lichaamstemperatuur; je krijgt een rode huid, zweten, vermijdt activiteiten, zoekt koelte op.

Als je dus bijvoorbeeld een infectie hebt en daardoor koorts dan kan je lichaamstemperatuur dus zeker wel stijgen door een hete douche, maar dat komt niet doordat de koorts is toegenomen. Er is dan een hyperthermie ontstaan bovenop de koorts. Je zal dan ook merken dat je lichaam zijn best zal doen om na de douche de temperatuur terug te brengen naar de temperatuur die het volgens de thermostaat zou moeten hebben; dus naar de koorts-temperatuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee tuurlijk niet. Koorts is wel je lichaamstemperatuur maar wordt niet erger door water. Zie het meer als iets van binnenuit waardoor je lichaamstemperatuur stijgt bv ontsteking. Je voelt de temperatuur van het water over je lijf waardoor dat misschien zo aanvoelt omdat je het al warm hebt maar nee douche is en blijft gezond en van douche word je niet ziek ;-) Beterschap
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is: ja en nee.

Als je gaat douchen en je neemt een hete douche, zal je lichaamstemperatuur stijgen. Hetzelfde gebeurt wanneer je een tijd in een heet bad ligt. Dat komt doordat het lichaam wordt opgewarmd door het warme water. Zolang het lichaam op die manier wordt opgewarmd, is het niet in staat af te koelen. Daardoor zal de lichaamstemperatuur stijgen.

De koorts in de zin van: gestegen lichaamstemperatuur vanwege een ziekte, zal niet stijgen.

Maar de koorts in de zin van: een lichaamstemperatuur die hoger is dan normaal, zal wel stijgen.

Overigens geldt het bovenstaande ook als je helemaal gezond bent: ook dan zal je lichaamstemperatuur stijgen wanneer je een hete douche of een heet bad neemt. Je kunt dit zelf voelen, en je kunt het ook eenvoudig meten met een thermometer. Die zal een tijdje na het douchen (of baden) nog steeds een verhoogde temperatuur aangeven. Het lichaam heeft nu eenmaal even tijd nodig om de temperatuur weer op peil te brengen.