De dokter zegt dat ik coeliaki heb maar ik heb bijna geen symptomen, kan dat?

Ik heb al een jaar last van diaree. Het is alleen 's morgens en als ik de eerste keer ga, heb ik minder last (is de diaree minder lopend) en hoe meer ik ga hoe lopender hij is. Ik ben naar de dokter geweest en hij gaat het nu testen of ik het heb maar ik heb bijna geen klachten alleen de diaree en heel soms heb ik krampen (en dan is mijn diaree ook heel lopend). Anders ben ik de laatste tijd ook moe maar dat komt denk ik door dat het examens geweest zijn en door dat ik niet zo goed slaap. De dokter zei ook dat ik vitamine D tekort heb ondanks ik toch wel soms in de zon zit. Ik heb er ook wat over gezien op school en het brood geproefd en het is niet te eten vind ik! ik kan niet meer wachten op de uitslag en ik hoop dat er mij al iemand wat info/antwoord op mijn vraag kan geven.
btw ik ben 17 jaar

Toegevoegd na 2 minuten:
en ik heb ook de laatste tijd heel veel last van de warmte. als iedereen met een trui aan zit heb ik. te warm in tshirt. ik zweet ook heel rap en heb last van (volgens mij toch) een soort vapeurs. ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar extra info is altijd handig?

Toegevoegd na 5 minuten:
en ik heb ook heel veel dorst!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Veel mensen hebben bij coeliakie het beeld van continue hevige diarree, buikkrampen. Bij coeliakie zijn de klachten echter meestal erg aspecifiek; dit betekent dat de klachten bij vele andere aandoeningen kunnen passen. Heel vaak heeft een patiënt alleen last van malaise, of bijvoorbeeld gewichtsverlies. Er bestaan zelfs mensen met coeliakie die geen (of nauwelijks) klachten ondervinden, de coeliakie is dan asymptomatisch.
De diarree die je beschrijft kán natuurlijk goed ontstaan bij coeliakie. Ook de milde krampen kúnnen ontstaan bij coeliakie. Probleem is dat ze bij veel problemen kunnen passen. De kans op coeliakie is groter als er andere mensen in je familie zijn met coeliakie.

Eigenlijk de enige manier om meer duidelijkheid te krijgen is door het te testen. Het is echter de vraag hoe zinvol dat is. Hevige coeliakie kan in de toekomst problemen geven en moet dus behandeld worden middels dieet. Bij coeliakie die maar milde klachten geeft is niet bekend of dit beschermt tegen latere gevolgen. De behandeling van coeliakie, een glutenvrij dieet, is inderdaad ingrijpend. Daarom zou je een afweging moeten maken of je een ingrijpend dieet gaat volgen waardoor je klachten afnemen of dat je je klachten accepteert zodat je geen dieet hoeft te volgen.
Als je besluit een eventuele coeliakie toch niet te willen behandelen dan heeft het testen dus geen zin; althans vanuit medisch oogpunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal duidelijk +
Met coeliaki is goed te leven. Je moet er vooral op letten wat je eet. Geen tarwe[zetmeel] een goed alternatief voor brood is speltbrood. Het smaakt nog lekker ook. De eerste tijd goed op de etiketten kijken of er tarwe[zetmeel] inzit en dit zoveel mogelijk vermijden. Elke ochtend een flesje yakult is ook goed voor de darmflora. Ik spreek uit ervaring en het is een stuk rustiger geworden.