Ga je altijd dood na een hersenbloeding die niet behandeld wordt ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
22.6K

Antwoorden (2)

Een ander woord voor hersenbloeding is herseninfarct.
Ongeveer twintig procent van de ogenschijnlijk gezonde zestigplussers heeft ooit een 'stil', onopgemerkt herseninfarct gehad.
Zo'n licht infarctje is op zich vaak onschadelijk, maar het kan wel een waarschuwing vormen voor een verhoogde kans op een beroerte en het ontstaan van dementie.
Dat blijkt uit onderzoek onder ruim duizend zestigplussers door het Universitair medisch centrum Rotterdam.
Een stil infarct laat een klein litteken na dat zichtbaar is op een geavanceerde (MRI-)scan. De hersenen van één op de vijf onderzochte ouderen vertoonden sporen van één of meer van zulke kleine vaatverstoppingen. De scans werden zeven jaar geleden gemaakt en een paar jaar geleden nog eens. Daarbij kwam vast te staan dat ouderen na een stil infarct drie keer zoveel kans hebben op een beroerte en twee keer zoveel kans op dementie. Bij tests die de cognitieve vaardigheden meten, bleken deze ouderen ook minder te presteren.

Nee, je hoeft dus niet te overlijden aan een onbehandelde hersenbloeding. Dit gaat natuurlijk alleen op voor relatief kleine hersenbloedingen. Een grotere hersenbloeding (beroerte) gaat niet ongemerkt voorbij en vereist behandeling. Een beroerte kan de volgende gevolgen hebben:
•Gezicht, arm of been is slap of gevoelloos
•Verwardheid of moeite met spreken
•Niet goed zien, lopen of evenwicht houden
•Acute hevige hoofdpijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Een hersenbloeding is een bloeding door een geknapt vaatje, een herseninfarct. is een verstopping van een bloedvaatje.
Geen van beide gevallen zijn oorzaak van dementie. Dat is een heel andere aandoening. De uitspraak van het Universitair medisch centrum Rotterdam is onzinnig. Statistiek is geen kwestie van oorzaak en gevolg. Het kan net zo goed zijn dat de hersenbloeding een gevolg is van dementie, of dat ze beide nog een andere oorzaak hebben.
Helaas worden er in de medische wereld steeds vaker onterechte conclusies getrokken uit statistisch onderzoek. Statistisch onderzoek is lekker simpel, en veel eenvoudiger dan het zoeken naar een oorzaak.
Een plus voor je laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je plus en de leerzame toevoeging, Reddie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter verdediging van de onderzoekers in R'dam: vaak formuleren de onderzoekers het zelf wel redelijk nauwkeurig in hun publicaties, maar wordt het door journalisten wat "leesbaarder" gebracht en daardoor onnauwkeurig (niet dat ik het origineel in dit geval gelezen heb).
Daarnaast, de bewering "geen van beide gevallen [hersenbloeding+herseninfarct] zijn oorzaak van dementie" lijkt me ook wat te stellig. Dementie is een vage verzamelnaam, en functieverlies in geheugencentra lijkt me prima mogelijk na een vasculair incident aldaar.
Dat neemt niet weg dat correlatie geen causatie is natuurlijk.; daar ben ik het geheel mee eens.
Hersenbloedingen zijn een stuk levensbedreigender dan herseninfarcten (verstoppingen van een bloedvat). Je kunt er nog behoorlijk goed van herstellen en genezen. Het is een kwestie van tijd of je nog goed herstelt en ook moet je veel oefenen in de revalidatie. Qua behandeling kun je niet eens zoveel doen, de belangrijkste complicatie is oplopende hersendruk en de verdere behandeling bestaat uit toediening van stollingsfactoren en vitamine K. Ongeveer 70% van de gevallen overleeft, maar dat geldt voor behandelde patienten dacht ik. Er is op zich een goede kans dat de stolling toch spontaan op gang komt voordat de bloedprop (het haematoom) te groot wordt. Haematomen groter dan 3 cm diameter moeten chirurgisch worden verwijderd. Als de hersendruk dan ook nog binnen de perken blijft overleef je dus de bloeding. Het herstel is ook niet gemakkelijk en langdurig. Een mooi inside boek is "Het Ravijn" van Max Pam. Een onbehandelde hersenbloeding lijkt me erg uitzonderlijk, misschien is er daarom niet zoveel over bekend, in verreweg de meeste gevallen wordt de patient in een ziekenhuisbed weer wakker.
Een herseninfarct is een verstopping, daardoor krijgen de hersengedeeltes die door het bloedvat worden bediend geen zuurstof en dergelijke meer en sterven de desbetreffende hersengebiedjes. Een bloeding heeft de neiging steeds meer te verergeren zolang het blijft bloeden, daarom denk ik dat vrijwel altijd vitamine K en stollingsfactoren worden toegediend.