hoe kan je weten dat je een tumor hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Poet
10 jaar geleden
Een tumor op de huid (melanoom) kan blijken uit een wondje dat steeds niet geneest en door de dokter of een huidarts wordt bekeken.

Antwoorden (3)

Tumoren worden ontdekt bij onderzoeken, CT-scans, op foto's, bij echo's. Ook kan het zijn dat er tumoren worden ontdekt, nadat de patiënt is flauwgevallen of vreselijke hoofdpijnen heeft. In dit laatste geval geeft nader onderzoek uitsluitsel.

De ontdekking kan bij toeval zijn. Het is mogelijk dat bij de scan voor een longontsteking borst-tumoren worden ontdekt. Het kan ook zijn dat door gedrag van de patiënt gericht naar tumoren wordt gezocht.

Er zijn dus veel manieren om tumoren te ontdekken.
10 jaar geleden
In de meeste gevallen merk je dat niet. Soms voel je een klein bultje (in je borst bijvoorbeeld), maar tumoren diep in het lichaam of hersenen voel je niet of heel laat. Ik heb zelf een hersentumor gehad, die was vrij groot en werd ontdekt door een MRI scan, die in verband met een andere klacht (wel veroorzaakt door tumor), werd ontdekt. Nooit hoofdpijn of andere klachten gehad, terwijl hij er al wel langer gezeten moet hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ontwikkelingstijd van een tumor is tussen de 5 en 40 jaar. Als een tumor geconstateerd wordt is het dus eigenlijk altijd te laat. De ontwikkeling van een tumor begint namelijk bij een enkele cel waar het DNA van beschadigd is geraakt. Het immuunsysteem van een gezonde mens is in staat om deze cel(len) te indentificeren en te vernietigen. Helaas laat het immuunsysteem bij vrijwel iedereen te wensen over door een gebrekkige leefstijl, met name de laatste 50 jaar en daardoor maakt celwoekering tegenwoordig zo een enorme opmars (1 op de 3 personen wordt ermee geconfronteerd). Het optimaliseren van de leefstijl is de best preventieve methode om de kans op tumorvorming te verkleinen. Er zijn coaches actief, die hierbij kunnen helpen.

Toegevoegd na 17 uur:
Bij iedereen ontstaan dus woekerende cellen. Bij een lichaam in balans en een optimaal werkend immuunsysteem worden deze cellen opgespoord en vernietigd.

Voorts hangt het van de intrepetatie van het woord "tumor" af. Noemen we een gezwel een tumor bestaande uit een verzameling woekerende cellen van 2, 5, 10, 100, 1000 of misschien nog meer cellen.

De strekkng van mijn uitleg is, juist dat als een tumor geconstateerd wordt, het over het algemeen te laat is. Heb dit onlangs zelf weer meegemaakt.

Helaas is de techniek nog lang niet zover dat er één enkele woekerende cel opgespoord kan worden. Ons lichaam bestaat namelijk uit 40.000 miljard cellen.
Dus is het van levensbelang om het eigen lichaam te helpen bij de opsporing van woekerende cellen. Het is het enige instrument namelijk dat dit kan!