Op welke wijze wordt de gezondheidszorg in Nederland gerantsoeneerd?

Ik ben geinteresseerd te weten welke overheidsinstanties en private organisaties en welke procedures betrokken zijn bij of betrekking hebben op de rantsoenering van de gezondheiszorg in Nederland.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik probeer erachter te komen welke organisaties ik met details hierover kan contacteren, vooral nu recent er ene publicatie uitkwam van Eurocare-5, die erop wijst dat we de hoogste kankersterftecijfers in de omringende lanen hebben. Dat komt natuurlijk ergens vandaan, want de andere landen geven meer uit aan gezondheidszorg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Of de andere landen meer uitgeven aan zorg waag ik te betwijfelen. Het heeft ook met verschil in registratie te maken. Feitelijk rantsoeneert de overheid onze zorg door t bepalen wat er wel en niet in thuishoort. Dat is in de Zorgverzekeringswet vastgelegd.
Nadere regels worden ook door het CVZ gesteld. Kortom, de aanspraken zijn geregeld in wetten en voor iedereen gelijk. De wet regelt welke zorg wordt betaald. De zorgverzekeraar bepaalt door wie di zorg en waar die wordt geleverd.
Dat laatste wordt problematisch nu sommige zorgverzekeraars het niet meer toestaan dat je in elk ziekenhuis hulp kunt zoeken. De hulp kan je nog wel krijgen, maar niet meer overal waar je wilt. Er zijn ook zorgverzekeraars die daarover geen beperkende voorwaarden hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rantsoenering gebeurt niet echt vanuit de zorgverzekeraars. Die voeren slechts, als agenten van de overheid de wetten uit de deze hun oplegt. Als ze vrij waren, zouden ze echt moeten concurreren en dan zouden de patienten onmetelijk veel keuzes hebben. Ook is het idee dat we met zijn alleen evenveel gerantsoeneerd worden incorrect. De patienten(groepen) die de meeste politieke invloed hebben krijgen meer geld, dus betere behandelingen dan diegenen die weinig stemmen voorstellen. Een goed voorbeeld daarvan zijn patienten met zeldzame ziektes, waarvan de meesten geen behandeling krijgen zoals elders in het buitenland vanwege de hoge kosten. Ook ouderen van 75 of ouder worden (risicoloos voro politici) gekort op hun zorg. Zo krijgt bijv. een vrouw met borstkanker vanaf 75 jaar geen MRi screening meer om te zien of de kanker terugkeert.