Wat is de geschiedenis van de griep?

Met de griep bedoel ik dan ook de griep die iedereen tegenwoordig heeft.
Daarvan wil ik weten of ze vroegere tijden er ook al last van hadden en tot hoever dat terug in de tijd gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (1)

De eerste beschrijving van de griep stamt uit 412 voor Christus, Hippocrates beschreef een ziekte die overeenkomt met wat we nu kennen als griep. Of het toen ook al griep genoemd werd is niet bekend het kan zijn dat griep een verbastering is van greep, (het kan je aardig in de greep houden) maar dit zijn alleen speculaties.
Mensen die in die tijd de griep kregen waren niet na een paar paracetamolletjes en een paar dagen lekker uitzieken weer beter, dit omdat mensen toen simpelweg minder kunde hadden op medisch gebied (oude mensen kregen geen griepprik) waardoor de griep een erg gevaarlijke en zelfs dodelijke ziekte. Het gevaar van de griep was dat het heel erg besmettelijk was (en nog steeds is) de arts die bij de patient kwam, ging naar een andere patient met een zere kies en vervolgens had die (en zijn gezin) de griep ook.
De ergste epidemie van de spaanse griep was in 1918 tijdens de eerste wereldoorlog, deze uitbraak was wereldwijd en bleef de hele eerste wereldoorlog mee doen. Veel mensen kwamen om door de griep (en 1918 is dichterbij dan 412 voor Christus) Statistisch gezien is de Spaanse griep epidemie van 1918 dodelijker geweest dan de pest.
Hoogstwaarschijnlijk kwam de Spaanse griep niet uit Spanje maar uit Amerika naar Europa toe.

Momenteel is de griep nog steeds een vervelend virus, het evolueert, ieder jaar is er weer een influenza uitbraak, maar steeds net even een andere variant, waardoor het zelfs tegenwoordig lastig is om te bestrijden.
Mocht je de griep krijgen, lekker in bed blijven liggen tot het overgaat, heb je hele hoge koorts neem een paracetamol en heb je vreemde symptomen of hele hoge koorts, neem contact op met je huisarts voor de rest kun je er zelf erg weinig aan doen.