Kan je ook een hypo of hyper krijgen als je geen diabetis hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
8.3K

Antwoorden (4)

Nee, dit komt alleen voor bij mensen die diabetes hebben, omdat hun lichaam niet in staat is zelf het bloedsuikergehalte te regelen, wat niet wil zeggen dat je diabetes moet hebben om de verschijnselen van een hypo of hyper te krijgen. Vaak wordt een hypo of hyper niet herkend en wordt de diabetespatiënt onnodig naar het ziekenhuis vervoerd of juist niet geholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het niet zijn dat je een lage bloedsuikerspiegel hebt door externe oorzaken. Bijv. alcohol, slecht voedsel, niet ontbijten e.d. En dat je lichaam dit niet compenseert? Of is er dan ook sprake van diabetes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan wel, maar dat is geen hypo, een hypo komt alleen voor bij diabetici. Als iemand te weinig suiker binnenkrijgt, zal het lichaam snel maatregelen gaan nemen om dat te herstellen, al kun je dan ook dat trillende effect krijgen. Bij iemand die geen diabeet is, kan door deze tekorten geen diabetes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemie
toch iets beter dan schooltv
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou toch niet te hard zeggen dat iemand zonder diabetes nooit een hypo kan krijgen. Hoewel het uitzonderlijk is, komt het wel degelijk voor. Een vriendin van mij is er bijna aan overleden, omdat juist doordat ze geen diabetes heeft, niemand aan een hypo dacht toen ze comateus het ziekenhuis binnen kwam en de artsen maar geen oorzaak konden vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ook wat uiteindelijk de oorzaak daarvan was Lies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Veder: ja, daar speelden achteraf gezien verschillende dingen door elkaar. O.a. bijwerkingen van medicatie en een virusinfectie waardoor ze langere tijd geen eten binnen had kunnen houden. Waarschijnlijk is ze door koorts en nog wat andere problemen (ook weer bijwerkingen van medicatie hier) ook wat sneller suf geraakt door uitdroging, wat er weer voor zorgde dat ze op den duur te suf was om nog te kunnen eten of drinken waardoor de suikerspiegel nog verder kon dalen. En als je eenmaal op het punt bent dat je niet meer kunt reageren, wordt het extra moeilijk om te achterhalen wat er bijvoorbeeld in de dagen ervoor is gebeurd. Zo kon ze ons pas achteraf vertellen dat ze ziek was geweest en veel had overgegeven. Ik heb er bij gezeten op de SEH, en ik hoop zoiets nooit meer mee te hoeven maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Samenloop van suikerverlagende omstandigheden dus. Lijkt me inderdaad niet fijn om niet te weten wat er mis is in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de link Jack, ik wist niet dat het echt voorkomt en ben daar dus volkomen verkeerd over ingelicht. Schokkende ervaring Lies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als artsen maar weten dat dit voor kan komen. Ik heb wel vaker gelezen dat lang niet elke arts dit weet. Ik ook niet, maar ik ben ook maar een leek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die verkeerde informatie zal niemand jou kwalijk nemen Crea, jij neemt ook maar over wat je hebt gehoord of leest op internet. En het is inderdaad - zoals Veder zegt - ook onder artsen een weinig gekend fenomeen. Wat ik trouwens raar vind, want ik ben ook wel eens erg ziek geweest en daardoor suffig vanwege o.a. uitdroging, en één van de eerste dingen die een huisarts of ambulanceverpleegkundige op zo'n moment doet, is je bloedsuiker testen. Als je dat al doet wanneer iemand een beetje suf is daardoor wat langzamer reageert op je vragen en moeilijk uit haar woorden komt, lijkt mij dat je dat al helemaal doet bij een patiënt die in het geheel niet aanspreekbaar is. Maar in het geval van mijn vriendin gingen er meer dingen mis, ook in het ziekenhuis. Er zijn meer fouten gemaakt die dag. Dat kan helaas gebeuren, maar het is gewoon eng om te merken hoe onder meer een kleine fout in de overdracht er toe kan leiden dat iemand bijna dood gaat aan iets wat al opgelost kan worden met gewone tafelsuiker. Ik heb letterlijk tegen één van de artsen gezegd: "zie je dan niet dat ze dood gaat??" zonder dat daar een serieuze reactie op kwam. Dat was geloof ik nog het meest schokkende, hoe weinig de artsen en verpleegkundigen de ernst van de situatie wisten in te schatten. Tjonge, alle emoties komen weer een beetje naar boven geloof ik als ik er over vertel. Nou ja, het was ook niet niks..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben er stil van, wel blij dat ik dit antwoord heb gegeven, want hier leren we toch met z'n allen wat van, fijn dat je deze informatie, wat voor jou een hele schokkende ervaring moet zijn en weer die herinnering oproept wil delen.
Bedankt Lies.
Ja dat kan.

Zie in de bron het stuk:
Hypoglykemie bij niet-diabetespatiënten
en
Hypoglykemie na maaltijden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker een hypo is bij iemand zonder diabetes absoluut een uitzonderlijke situatie. Maar het kan wel voorkomen. Bij zowel diabetici als mensen die geen diabetes hebben kan een hypo ontstaan door het injecteren van (te veel) insuline, maar ook op andere manieren kan een hypo ontstaan. Bijvoorbeeld bij grote lichamelijke inspanning als iemand niet genoeg gegeten heeft, of door een samenloop van omstandigheden. Ik heb er wel eens bij gestaan in het ziekenhuis hoe iemand zonder diabetes door een ernstige hypo niet aanspreekbaar was. Het ging hier om een bizar samenspel van diverse factoren, waaronder bijwerkingen van medicatie en verschillende ziektes tegelijkertijd.

De normale situatie is echter dat het lichaam dit zelf corrigeert. Als je geen diabetes hebt kun je wel hypo-achtige verschijnselen krijgen, als je bijvoorbeeld te lang niet hebt gegeten. Ik ben zelf ook wel eens bijna weg geraakt door een combinatie van wat factoren, maar dat gebeurde in het ziekenhuis dus was snel weer opgelost met dank aan een alerte verpleegkundige. Het probleem los je op door te eten of door op een andere manier suikers toe te dienen. Maar bij gezonde mensen corrigeert het lichaam het probleem normaal gesproken ook als er niets gegeten wordt, er worden dan als het ware reserves aangesproken die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer stijgt.

Dus hoewel een hypo bij iemand zonder diabetes wel voor kan komen, kan het lichaam dit probleem in tegenstelling tot bij diabetici ook weer oplossen. In uitzonderlijke situaties lukt dat niet, zoals in de situatie die ik eerder beschreef.

Bij een hyper geldt eigenlijk hetzelfde: het lichaam van een gezond persoon kan dit vrij snel herstellen. Maar het is wel mogelijk dat je bloedsuiker tijdelijk omhoog schiet, bijvoorbeeld bij extreme stress door een ongeval of operatie, bij koorts of als je heel veel suikers of koolhydraten hebt gegeten. Het kan zijn dat de bloedsuiker dan stijgt boven wat we als normaal beschouwen, als zal de waarde nooit zo hoog stijgen als je ziet bij bijvoorbeeld onbehandelde diabetes type I. Maar bij type 2 is vaak sprake van een langzamer ontwikkeling richting de ziekte, en dan kan het dus zijn dat iemand al wel wat hogere suikerspiegels heeft, maar dat er nog geen sprake is van diabetes.