Vergroot pfeiffer de kans op kanker?

Ik heb te horen gekregen dat ik pfeiffer heb, en ben eens gaan googlen. Er wordt beweert dat pfeiffer de kans op verschillende soorten kanker vergroot. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K

Antwoorden (1)

Ja, het vergroot de kans op een zogenaamd Burkittlymfoom en de kans op sommige typen keel- en neuskanker.

Hierbij moet je wel bedenken, dat dit soort kanker (met name een Burkittlymfoom) verschikkelijk zeldzaam zijn. Dit betekent dat al geeft vergroot de ziekte van Pfeiffer de kans op deze kankers, de kans dat je het krijgt blijft erg klein.
Een voorbeeld om dit uit te leggen. Het Burkittlymfoom komt het meest voor in Afrika. Een Afrikaans meisje heeft een kans van ongeveer 1 op 100.000, oftewel 0,001% dat zij dit krijgt. Stel dat Pfeiffer de kans verdubbeld (en dat is medisch gezien een grote verhoging van de kans, namelijk een verhoging van 100%(!)) Dan heeft datzelfde meisje na de infectie dus een kans van 0,002%. Ik durf dit nog steeds een kleine kans te noemen.
Overigens is de kans op deze vorm van kanker in de Westerse wereld nog veel kleiner. De kans op het ontwikkelen van deze kanker is het allergrootst op de kinderleeftijd (zo rond de 7 jaar) Jij bent die leeftijds vast al voorbij; de kans is daardoor nog weer lager.
Zo'n zelfde rekensom geldt voor de andere vormen van kanker.

De ziekte van pfeiffer (of mononucleosis infectiosa) wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr-virus (of EBV) De overgrote meerderheid van de volwassen (ongeveer 90%) heeft antistoffen tegen dit virus en heeft er dus een infectie van doorgemaakt. Meestal hebben zij daar geen of nauwelijks klachten van gehad. Dit betekent dat al die mensen dit verhoogde risico hebben. Jij weet nu toevallig dat je het doorgemaakt hebt (of aan het doormaken bent) maar eigenlijk hoef je je dus niet meer zorgen te maken dan 90% van de rest van de Nederlandse bevolking.

Dus ja, het geeft wel een verhoogd risico, maar ondanks dat alles blijft de kans dat je deze vormen van kanker krijgt bijzonder klein. Ik zou me er dus maar geen zorgen over maken.