Bestaat er een apparaatje waarmee je zelf de Cortisolwaarde van lichaam kan meten (Net zoals mensen met diabetes hun bloedsuiker meten)?

Doordat mijn bijnieren niet meer werken kan ik zelf het hormoon Cortisol niet meer aanmaken. Hiervoor slik ik dagelijks medicijnen (Hydrocortison).
Ondanks dat ik elke dag mijn medicijnen goed inneem heb ik er dagen bij zitten dat ik mij zo ellendig/ziek voel en weet dat het komt omdat mijn Cortisol een beetje ontregeld is, In de meeste gevallen neem ik wat extra Hydrocortison en dan gaat het vaak al weer wat beter.
Nou vraag ik mij af of er ook een apparaatje bestaat waarmee je je Cortisol waarde kan meten net zoals mensen met diabetes een apparaatje hebben om hun suiker te checken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

Een dergelijk apparaatje bestaat helaas niet. Er bestaan op dit moment drie soorten testen: een bepaling in bloed, één in urine en één in speeksel. De laatste is relatief nieuw. Voordeel is dat speeksel thuis verzameld kan worden, maar de uiteindelijke cortisolbepaling vindt plaats in een laboratorium. De uitslag is dus niet meteen bekend en de test wordt alleen gebruikt om de ziekte van Cushing of Addison vast te stellen.

Als er situaties zijn waarvan je weet dat je extra hydrocortison nodig hebt, kun je vooraf extra innemen. Die situaties zijn niet altijd voorspelbaar en in die gevallen zit er niets anders op dan goed naar je lichaam te luisteren, en, zoals je nu al doet, extra hydrocortison in te nemen.