Heb ik tuberculose?

Ik heb pas een Mantoux-test gehad en over 3 dagen gaan ze daar het resultaat van bekijken. Op de plek waar ze de testvloeistof in hebben gespoten zit nu een rood vlekje met iets ruwer vel omdat het een beetje strak gespannen staat. Wat betekent dit? Ik maak me er nogal zorgen over.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
10.8K

Het beste antwoord

Geen zorgen. Een kleine uitslag is heel normaal. Elk mens is in zijn leven wel een keer in aanraking geweest met tbc. Als je terug gaat voor de uitslag, wordt de zwelling opgemeten, gewoon met een liniaal. Heel precies weet ik het niet meer, maar een vlek met een bult van 5 cm lang (staat me nog bij van jaren her) is nog normaal. Het toont alleen aan dat je antistoffen in je bloed hebt, helemaal niet verkeerd. Ik heb deze test zeker 30 jaar elk jaar achtereen gehad. Heb altijd een dikke bult gehad en toch niets aan de hand. Maak je geen zorgen. Alle verhalen en verwijzingen naar internet maken je alleen maar bang en daar is absoluut geen reden voor.
Zou de zwelling te groot zijn om te vertrouwen, dan maken ze een longfoto en dan is er waarschijnlijk nog steeds niets aan de hand. Die heb ik ook tig keer gehad. Fit as a fiddle! Hou je taai!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe krijg je tuberculose?
Tuberculose (tbc) is een zeer besmettelijke, dodelijke infectieziekte. Het wordt overgebracht via tuberkelbacteriën, mycobacterium tuberculosis, en wordt gekenmerkt door de vorming van knobbeltjes (tuberkels). Besmetting gebeurt doorgaans door het inademen van bacteriën die vrijkomen als iemand die geïnfecteerd is, hoest of niest. Zo'n 1 op de 3 mensen wordt met tbc besmet, maar het gros ontwikkelt de ziekte niet: enkel 1 op de 10. Als je gezond bent, is je immuunsysteem meestal sterk genoeg om te voorkomen dat je de ziekte ontwikkelt. Maar als je immuunsysteem verzwakt raakt, kan tbc zich jaren later alsnog openbaren. Heb je ook het hiv-virus, dan is de kans 20 keer zo groot dat je tbc ontwikkelt.

Symptomen van tbc en testen
De symptomen van tbc zijn divers: aanhoudende hoest (soms met bloed), kortademigheid, koorts, pijn op de borst, zweten tijdens de slaap en gewichtsverlies kunnen allemaal op tbc wijzen. De meest gangbare test is de sputumtest, ontwikkeld in 1882. Hiervoor moet je speeksel opgeven. Dat wordt in een bakje gedaan en naar het laboratorium gebracht. Door dit via de microscoop te bekijken, kan de laborant vaststellen of er tuberkelbacteriën in het speeksel zitten en iemand dus tbc heeft.

Mantoux-test
De Mantoux-test, die in Nederland vaak wordt uitgevoerd, is een huidtest die alleen kijkt of je besmet bent met de tuberkelbacterie. Er wordt vloeistof ingespoten onder de huid van je onderarm. Als je lichaam afweerstoffen tegen de bacterie heeft aangemaakt, krijg je een reactie in de vorm van een bultje. Heb je die, dan moet alsnog getest worden of je ook daadwerkelijk tbc hebt. De Mantoux-test heeft 2 grote nadelen: hij is niet super nauwkeurig (de uitslag kan door verschillende factoren, zoals een verminderde weerstand, worden beïnvloed), en je kunt hem maar één keer doen; een tweede keer is hij onbetrouwbaar.

Je kan het hebben, ze testen niet voor niets, maar de klachten op je arm die jij omschrijft komen niet overheen met de reactie die bij een tuberculosetest horen, een rood vlekje met ruwe huid is iets anders dan een bultje, maar alleen een arts kan je daar zekerheid over geven, maak je niet te druk, verzet je gedachten, zodat je er niet teveel mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou kunnen dat je TBC hebt, maar de kans is niet heel groot.
Ik kan me van mijn laatste mantoux-test herinneren dat ik ook een rode plek had (wat ook niet verwonderlijk is, echt zachtzinnig gaan ze tijdens die test niet met je om).

"Na de injectie kunt u soms een allergische reactie van de huid verwachten.
Deze bestaat uit een verdikking, roodheid en jeuk. De omtrek van deze verdikking en roodheid van de huid wordt opgemeten en bepaalt of de uitslag positief of negatief is"

"De huidtest is positief als na enkele dagen een kleine verdikking in de huid optreedt. Een positieve reactie betekent niet meteen dat u een actieve tuberculose heeft. Er is sprake van een besmetting wanneer de verdikking meer dan 10 mm is. Uw behandelend arts beoordeelt naar aanleiding van de uitslag van de Mantoux en uw ziektegeschiedenis of verder onderzoek noodzakelijk is. Als uw behandelend arts
twijfels heeft over de uitslag dan kan de Mantoux eventueel worden herhaald."

http://www.umcn.nl/Informatiefolders/3791-Mantouxtest-i.pdf