Wat kunnen zeer fijne witte schilfertjes in de urine betekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
15.7K

Het beste antwoord

Dat is zonder verdere informatie wel heel lastig te beantwoorden.
Op zich kan wat neerslag in de urine volkomen normaal zijn. Het gaat dan meestal of zouten, die eigenlijk niet goed oplossen in water. Deze worden door de nieren uitgescheden, dit gaat dan nog wel in de urine van 36 graden. Als de urine wat afkoelt komen ze uit oplossing en vormen zo een neerslag.
Zeker mensen op wat oudere leeftijd hebben vaak wel wat neerslag/ schilfertjes in hun urine. Dit geeft dan geen klachten, mensen merken het dan vaak niet eens op.

Ontstekingen aan de urinewegen kunnen wat neerslag geven in de urine. Dan denk ik in eerste instantie aan een blaasontsteking. Een blaasontsteking kan op elke leeftijd voorkomen, meer bij vrouwen dan bij mannen. Ik neem aan, dat als je andere klachten zou hebben, dat je die dan ook wel vermeld zou hebben. Op jongere leeftijd geeft een blaasontsteking meestal wel klachten (branderige pijn tijdens plassen, zeurend gevoel in de onderbuik, soms bloed bij urine, soms koorts) maar zeker op wat oudere leeftijd kan een blaasontsteking ook zonder klachten verlopen. Dit wordt dan een asymptomatische cystitis genoemd, ook dit kan geen kwaad en behoeft in principe geen behandeling. Ook als je wel klachten heb, die passen bij een blaasontsteking, is behandeling niet per se nodig; meestal wordt er wel antibiotica voor gegeven.
Met name bij jongeren (maar ook bij seksueel actieve ouderen) kan er nog gedacht worden aan een SOA; gonorroe en chlamydia geven een ontsteking aan de urinebuis, waardoor een neerslag in de urine kan komen.
Ontstekingen aan nieren of urineleiders kunnen ook neerslag geven, maar geven ernstige, andere symptomen.

Ik kan me voorstellen, dat bijvoorbeeld smegma kan spoelen met de urine en zo een neerslag vormen.

Dit zijn wel de mogelijkheden, die ik zo snel kan bedenken, maar het is vast niet een volledige lijst. Veruit de meeste van de hier genoemde zijn volkomen onschuldig. Als je wel klachten hebt die passen bij een blaasontsteking, of als er mogelijk sprake is van een SOA, dan is het toch verstandig om een arts te bezoeken.
Als je je er zorgen over blijft maken, dan is het natuurlijk ook verstandig om een arts te bezoeken. Een simpel en goedkoop onderzoek van de urine kan dan mogelijk veel zorgen wegnemen.