Kan je hepatitis B krijgen door bloed contact?

het kan namelijk wel bij hepatitis C

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Bloed-bloedcontact
Besmetting kan via besmet bloed plaatsvinden. Bijvoorbeeld door het gezamenlijk gebruiken van naalden en andere attributen zoals rietjes voor drugsgebruik, het gebruik van besmette instrumenten of toediening van besmette bloedproducten in ziekenhuizen en het zich per ongeluk prikken aan een besmette naald door medisch personeel. Infectie komt ook voor via niet hygiënische accupunctuur, tatoeage en piercing of door het gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes en tandenborstels.
Overdracht van het hepatitis B-virus komt ook voor tussen gezinsleden in een gezamenlijk huishouden of onder personen in een instelling. Deze vorm van overdracht is mogelijk door gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes en tandenborstels en wellicht ook door ongemerkt bloed-bloedcontact. Ook kan iemand de infectie oplopen als hij gebeten wordt door iemand met hepatitis B.
fremar
10 jaar geleden
Hepatitis B is een via bloed en lichaamsvloeistoffen die bloed bevattende (daarmee ook seksueel) overdraagbare ziekte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hepadnavirus is verantwoordelijk voor hepatitis b. onder andere krijg je dit via bloed, speeksel en geslachtsverkeer etc. Vooral schadelijk voor kinderen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/78009-hepatitis-a-b-c-d-e-f-en-g.html