Waarom zijn de waarden van is mijn "Hemoglobine", "Hematocriet" en "Erythrocyten" verhoogd?

Beste mensen,

onlangs heb ik een bloedonderzoek gehad en heb de resultaten ontvangen; wat mij opvalt zijn de volgende waarden die te hoog zijn:

Hemoglobine -> Normale waarde: tussen 13,2 en 17,3 g/dL (bij mij is dat 17,5 g/dL)

Hematocriet -> Normale waarde: tussen 39 en 49% (bij mij is dat 50,2%)

Erythrocyten -> Normale waarde: tussen 4,30 en 5,70 milj/µL (bij mij is dat 5,98 milj/µL)

Ik moet zeggen dat ik vorig jaar (toen woonde ik nog in Antwerpen) 3 dagenlang opgenomen ben geweest in het ziekenhuis voor aderlating, toen waren deze zaken ook te hoog...

Ik rook niet, woon en sport niet in hoge gebieden en neem ook geen epo voor alle duidelijkheid, weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

P.S.: volgens mijn huidige huisarts is er nog geen reden tot paniek.

Toegevoegd na 3 minuten:
En stel als ik deze waarden omlaag wil krijgen, hoe doe ik dat op een natuurlijke manier? Of moet ik terug opnieuw regelmatig bloed laten trekken? (aderlating)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
26.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste lijkt het mij dat je dit beter kunt vragen aan de mensen die het onderzoek hebben afgenomen. Ten tweede, om deze waarden omlaag te krijgen, kun je overwegen om een gezonde(re) levensstijl te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de arts je in het ziekenhuis niet verteld welke diagnose hem heeft doen besluiten een aderlating te doen?
Het beeld wat je geeft is van een polycytemia maar dat is een niet uitgewerkte diagnose.
Mijn advies ga terug naar een arts en vraag uitleg want een advies gebaseerd op deze gegevens kan wel eens meer ellende veroorzaken dan je bloedwaarden te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
normaal hoort je huisarts dit te ontvangen en actie te ondernemen

Antwoorden (1)

Het is voor mij erg lastig om hier een goed duidelijk antwoord op te geven, maar ik zal mijn best doen. Ik woon en ben opgeleid in Nederland. Wij gebruiken hier voor deze drie bepalingen andere eenheden; daardoor ben ik gewend aan heel andere getallen. Op internet heb ik gezocht naar een conversietabel, maar als ik die gebruik dan krijg ik rare uitslagen, dus die vertrouw ik niet.
Ik hoop, dat je begrijpt dat ik daardoor erg voorzichtig wil zijn.

Allereerst zijn de waardes die je opgeeft slechts zeer licht verhoogd tov de maximale normaalwaardes. Op zich is de "normaalwaarde" zoals het laboratorium die opgeeft niet meer dan een gemiddelde normaalwaarde voor een grote groep mensen. Eigenlijk heeft iedereen zo zijn eigen normale waardes, maar helaas zijn die niet per persoon bekend. De waardes die bij jou gevonden worden zijn zodanig licht verhoogd, dat het zomaar zou kunnen, dat jij van nature wat hogere waardes hebt.

Een andere verklaring zou kunnen liggen in je recente operatie. Bij elke operatie en zeker ook in het genezingsproces dat daarop volgt wordt het beenmerg geprikkeld tot het aanmaken van meer bloedcellen. Aanvankelijk is dit om het verloren bloed weer aan te vullen. Voor de genezing is het ook nodig, dat er een ontstekingsreactie opgang komt. (zie eerste bron voor uitleg over het verschil tussen ontsteking en infectie) Ook hiervoor is het nodig dat het beenmerg geprikkeld wordt, dan met name om de witte bloedcellen aan te maken. Aangezien bij jou de wervels nog steeds aan het groeien zijn zal deze stimulatie van het beenmerg er ongetwijfeld nog zijn. Als dit een tijd duurt (zoals bij jou) dan raakt het beenmerg als het ware wat in de war en maakt dan "per ongeluk" ook wat extra rode bloedcellen (erythrocyten) aan.
Zo kan je begrijpen, dat de erythrocyten in je bloed licht verhoogd zijn.
Het hematocriet is een maat voor de hoeveelheid erythrocyten tov de rest van het bloed; dus het is logisch dat die dan ook licht meestijgt.
Hemoglobine is het zuurstofbindende eiwit in elke erythrocyt, dus als het aantal erythrocyten stijgt zal ook deze waarde wat toenemen.

Tot zo ver ben ik het dus met je huisarts eens, dat er geen reden is je zorgen te maken. Wat ik wel vreemd vind in het verhaal, is dat je vorig jaar opgenomen bent geweest voor aderlating. In Nederland, maar in Belgie is dat vast niet anders, wordt alleen gedaan als het hemoglobine echt veel te hoog is.

*** Vervolg bij de reacties ***
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*** Vervolg antwoord *** Een waarde durf ik niet te geven, zeker niet met de andere eenheden, die jullie hanteren. Ik ga er wel van uit, dat de waardes toen veel hoger waren dan nu.
Waarom de waardes toen zo hoog waren, dat aderlating nodig was, kan ik natuurlijk onmogelijk zeggen. Helaas is het aantal mogelijke reden erg groot, van ernstig tot onschuldig. De artsen zullen vast onderzoek gedaan hebben naar wat de oorzaak hiervoor was.
Een van de oorzaken is bijvoorbeeld een bloedziekte. Als je daar bekend mee bent, dan wordt het hele bovenstaande verhaal veel ingewikkelder. Al met al is er dus waarschijnlijk niet veel aan de hand en zien we ook hier weer de normale reacties van het lichaam op een zware operatie en het herstel daarna. Wel vond ik het nodig om bovenstaande kanttekening te maken.
Overigens zou je ervan op de hoogte moeten zijn als de artsen vorig jaar een verklaring vonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat het antwoord van Flipjebootje mooi is uitgelegd en daarom dat ik hierop geen antwoord heb op gegeven.
Woon in België en ken deze waardes dan ook heel goed.
En zoals Flipje zegt is het maar een zere kleine verhoging niet echt iets om zich daar druk over te maken. Mocht je juist lagere waardes hebben en bijvoorbeeld 1 groep hogere waardes hebben zoals je witte bloedcellen dan kan je zich ongerust maken. Maar hoe ik het lees hoef je niet echt zorgen te maken. Ga jaarlijks op bloedcontrole raad ik je aan trouwens dat raad ik iedere mens aan. In België is dit makkelijker dan in Nederland daar moet je een hele procedure volgen om maar even bloed te laten prikken wij kunnen gewoon naar de huisarts daarvoor.