Is chronische myeloide leukemie een ongeneeslijke ziekte ? Welke behandelmethodes zijn er ?

Kun je hier volledig van genezen ? Zo niet hoelang heb je dan gemiddeld nog te leven ? Wat zijn de behandelmethodes en zijn er nare bijwerkingen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chronisch betekend levenslang. Het woord zegt het dus al.

Het beste antwoord

Bij de meeste patiënten met chronische leukemie is de behandeling gericht op het remmen van de ziekte, waardoor patiënten gedurende lange tijd een normaal leven kunnen leiden.
Voor de totale groep mensen met chronische lymfatische leukemie is een vijfjaarsoverleving te verwachten van ongeveer 70%.

De meest toegepaste behandelingen bij chronische lymfatische leukemie zijn:
chemotherapie (behandeling met celdodende of celdelingremmende medicijnen)
immunotherapie (behandeling met medicijnen die de eigen afweer stimuleren)
stamceltransplantatie
Bij een aantal patiënten is een combinatie van behandelingen nodig.

Als chronische myeloïde leukemie niet kan worden genezen, kan deze op den duur overgaan in een acute vorm. Een curatieve (= genezende) behandeling is dan meestal niet meer mogelijk.

Je kunt er hier alles over lezen:
http://kanker.kwfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/chronische-leukemie-verloop-van-de-ziekte.aspx

Mijn man heeft o.a. deze ziekte, een vorm van chronische lymphatische leukemie.
Hij is uitbehandeld, heeft alle chemo's e.d. al gehad, de afgelopen vier jaren.
Zijn levensverwachting is ongeveer een jaar, dus valt hij in de gemiddelden van 5 jaren.
Maar ik herhaal wat zijn specialist zegt:
We weten het niet, we zijn god niet.
Percentages voor een groep patiënten zijn niet zomaar naar uw individuele situatie te vertalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de meeste patiënten met chronische leukemie is de behandeling gericht op het remmen van de ziekte, waardoor patiënten gedurende lange tijd een normaal leven kunnen leiden.
Voor de totale groep mensen met chronische lymfatische leukemie is een vijfjaarsoverleving te verwachten van ongeveer 70%.

De meest toegepaste behandelingen bij chronische lymfatische leukemie zijn:
chemotherapie (behandeling met celdodende of celdelingremmende medicijnen)
immunotherapie (behandeling met medicijnen die de eigen afweer stimuleren)
stamceltransplantatie
Bij een aantal patiënten is een combinatie van behandelingen nodig.

Als chronische myeloïde leukemie niet kan worden genezen, kan deze op den duur overgaan in een acute vorm. Een curatieve (= genezende) behandeling is dan meestal niet meer mogelijk.

Je kunt er hier alles over lezen:
http://kanker.kwfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/chronische-leukemie-verloop-van-de-ziekte.aspx

Mijn man heeft o.a. deze ziekte, een vorm van chronische lymphatische leukemie.
Hij is uitbehandeld, heeft alle chemo's e.d. al gehad, de afgelopen vier jaren.
Zijn levensverwachting is ongeveer een jaar, dus valt hij in de gemiddelden van 5 jaren.
Maar ik herhaal wat zijn specialist zegt:
We weten het niet, we zijn god niet.
Percentages voor een groep patiënten zijn niet zomaar naar uw individuele situatie te vertalen.