Hoeveel mensen in Nederland hebben een allergie voor gluten(%)?

Ik ben onderzoek aan het doen naar mensen met een dieet en kan nergens vinden hoeveel(%) mensen in nederland nu een allergie voor gluten hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Het beste antwoord

Vier jaar geleden hadden naar schatting 80.000 mensen in Nederland last van glutenallergie. Hiervan is 2/3 vrouw. Het aantal mensen dat glutenallergie heeft zonder het te weten, is waarschijnlijk groter; mogelijk gaat het om 160.000 mensen. Dit komt omdat de klachten vaak zo vaag zijn, dat je niet snel aan een glutenallergie denkt.

In dat jaar telde Nederland 16 en een half miljoen inwoners. Dus het percentage, wat nu het vier jaar later is waarschijnlijk wel gelijk zal zijn gebleven, van mensen met een glutenallergie is ongeveer 0,97%.
Amadea
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Welke som heb je gemaakt, waardoor je uitkomt op 0,97%?
Amadea
11 jaar geleden
Vermoedelijk dan de verkeerde? Wat zou het dan moeten zijn?
Antoni
11 jaar geleden
80.000 mensen hebben een glutenallergie, dat is zeker, al is het cijfer een schatting. 160.000 mensen hebben waarschijnlijk een glutenallergie zonder het te weten. Er zijn dus misschien wel 240.000 mensen met glutenallergie in Nederland. Ik vermoed dat jij de som 160.000/16.500.000 x 100% hebt gemaakt. Ik zou zelf hebben gekozen voor het aantal van 80.000. Dat zijn namelijk de mensen van wie zeker is, dat ze glutenallergie hebben. Dan kom je uit op 80.000/16.500.000 x 100% is 0,48%.