Pityriasis alba vs vitiligo, wat i het verschil?

Een poosje geleden heeft mijn dermatoloog geconstateerd dat ik vitiligo heb. Echter ben ik vandaag maar een andere dermatoloog geweest die zei dat ik pityriasis alba heb. De eerste dermatoloog had mijn gelaat bekeken met een uv lamp en kwam zo tot de conclusie dat het vitiligo was, echter ben ik zo bleek dat het niet goed te Zien was. Vandaag ben ik naar een andere dermatoloog geweest omdat ik toch benieuwd was of er een behandeling was. Echter toen hij mijn hele lichaam controleerde op vlekjes kon hij niks vinden (ook rond anus niet), ook zit er niets in de familie van vitiligo, maar wel veel exzeem en dit vond hij genoeg om te constateren dat het pityriasis alba moest zijn.

De vlekjes zijn opzich niet heel duidelijk begrenst, maar uit een van de plekjes bij mijn haargrens komt wel een witte pluk haar. Toen ik dacht dat het vitiligo had heb ik een week ongeveer een corticosteroide creme gesmeerd, echter ben ik hier wel gelijk weer mee gestopt. Het plekje met het witte haar reageerde er vrijwel meteen op en er zit nu weer een klein beetje bruin haar in. De plekjes zijn tevens niet erg groot, max 2 cm. Ze zitten alleen op mn gezicht en het lichtte dus op bij de uv lamp.

Beide dermatologen waren erg zeker over hun conclusie, de laatste dokter was absoluut zeker dat het geen vitiligo kon zijn... dus nu blijf ik met de vraag wat het nou is. Kan iemand mij helpen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ikben dus zo bleek dat (zonder uvlamp) de vlekjes alleen te zien zijn als ik iemand erop wijs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.5K

Antwoorden (1)

Witwang (in medische termen: pityriasis alba) is een vrij algemeen voorkomend probleem waarbij pleksgewijs verlies van pigment ontstaat, vooral op de wangen. De aandoening komt vrijwel uitsluitend voor bij kinderen tot 16 jaar. Kinderen met atopie (aanleg voor eczeem of astma) lijken een vergroot risico te hebben om pityriasis alba te ontwikkelen. De aandoening gaat vanzelf over.

Hoe ziet het eruit?
Witwang wordt gekenmerkt door plekken met pigmentverlies. De huid is niet volledig pigmentloos zoals bij vitiligo. Bij vitiligo zijn de pigmentvormende cellen verdwenen uit de aangedane huid, bij witwang zijn deze cellen nog gewoon aanwezig en is alleen het pigment verdwenen. Typisch voor witwang is dat de begrenzing met de normale huid vrij vaag en onscherp is: bij vitiligo is deze begrenzing meestal juist heel scherp.
In de zomer valt witwang meer op dan in de winter omdat het contrast met de normale (door de zon gebruinde) huid groter wordt. Om dezelfde reden is witwang bij kinderen met een donkerder huidtype meer opvallend.
fremar