Wat is de kans dat je een operatie en/of stoma bij IBD (darmontstekingsziekten) nodig zult hebben?

Dus als je IBD hebt, hoeveel kans heb je dan op een 'slechtere' afloop?
En waar ligt dit dan aan? (Leeftijd, leefwijze, tijd dat er niks aan gedaan werd ed.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (3)

Ongeveer 20-30% van de Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa patiënten zal ooit een stoma krijgen. Dit kan dan een tijdelijke, of een vaste stoma zijn.
Het krijgen van een stoma hangt voor zover ik weet niet samen met leeftijd, maar vooral hoe actief de ziekte is, of de darm bijvoorbeeld vernauwd is, of als er veel fistels ontstaan. Er is bij een slechte leefwijze meer kans op een actievere ziekte, dus in die zin kan dat er wel mee samenhangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, dit zocht ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je toevallig ook de cijfers voor andere soorten ingrijpende behandelingen zoals een operatie (?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, hoe kom je aan die informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf IBD dus dat weet ik gewoon van artsen en zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt xYaelle
Omdat het om zo veel verschillenden ziekten gaat,
zijn daar geen getallen bij te geven.
Zo veel mensen die zo ontzettend van elkaar verschillen met zo veel
verschillende vormen van IBD.............

Er is een patientenvereniging van crohn en colitis patienten.
De Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) zet zich in voor mensen met de ziekte van Crohn en colits ulcerosa en aanverwante aandoeningen. De CCUVN geeft voorlichting, zet lotgenotencontact op en komt op voor de belangen van patiënten.

http://www.crohn-colitis.nl/

Misschien hebben die wel meer cijfertjes en kansberekeningen......

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflammatory_bowel_disease

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Crohn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colitis_ulcerosa
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je, verschillende ziekten? IBD zijn er maar twee toch? Ik weet er niet heel veel over, ik wil geen lid worden en dergelijke maar gewoon alleen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me er wat in verdiept en kom dus ook tot de conclusie dat het er inderdaad meer zijn (circa 7/8) dankje.
Maar verder ben ik nog niet geholpen met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, en dat antwoord zul je niet krijgen.
Getallen zijn niet te geven.
Uitslagen niet te voorspellen.
En niemand kan in de toekomst kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan zoveel cijfertjes toch? Waarom niet van die twee IBD?
ik heb zelf Crohn (al 21 jaar; en ik ben nu 42 dus reken maar uit :-) )en artsen kunnen nooit van te voren aangeven of je een stoma zult krijgen of niet. ze zijn het er niet eens over eens waar door dit soort ziektes ontstaan en wie er wat van/bij krijgt. ik zelf heb ervaren dat na tijdens en na de zwangerschap van mijn (enigste) kind alles rustig is geworden (zonder gebruik van medicatie) en blijft. wel rekening houden met koffie, kruiden, vet en stress 9en niet roken) en ik kan op deze manier wel 50 jaar erbij geen last hebben; maar... als mijn afweersysteem het op de heupen krijgt kan ik ook over 2 weken wel een stoma moeten. ik wil hier maar mee aangeven: ze weten het niet; helaas. zolang je darmen "öpen" blijven is er niks aan de hand en er kan in noodgeval ook nog best wel een metertje uit; een stoma is eigenlijk pas een laatste oplossing zegt mijn arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, ik had ook begrepen dat het inderdaad een laatste oplossing is, en hopelijk blijf je ook lang bij die oplossing vandaan.
Wel fijn om te lezen dat het ook rustig kan zijn en kan blijven.
Bedankt voor je antwoord :)