hoeveel procent van nl heeft spierdystrofie?

dat kan ik namelijk nergens echt precies vinden en ik moet er een werkstuk over maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

spontaan. Het overgrote deel van de 5.000 mensen geneest binnen korte tijd, veelal zonder restverschijnsel. De overige patiënten krijgen te maken met een langdurige of zelfs chronische situatie. Naar schatting zijn er tenminste 20.000 chronische CRPS-patiënten in Nederland. CRPS is een aandoening die bij alle leeftijden voor komt, maar vaker bij mensen tussen de 45 en 60 jaar en meer bij vrouwen (75%) dan bij mannen. Ook is het een aandoening die wereldwijd wordt aangetroffen zoals in Amerika, Engeland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, België, Italië, Zui
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij versta jij iets anders onder spierdystrofie dan ik.
Spierdystrofie is de algemene benaming voor een groep erfelijke spieraandoeningen met als kenmerk geleidelijk toenemende spierzwakte en afbraak van spierweefsel. Er zijn veel verschillende typen spierdystrofie, afhankelijk van de plaats van de afwijking in het erfelijk materiaal. Voorbeelden zijn de ziekte van Becker, de ziekte van Landouzy-Déjerine (facioscapulohumerale spierdystrofie), distale spierdystrofie, oculofaryngeale spierdystrofie, emery dreifuss spierdystrofie en de ziekte van Duchenne. Het meest voorkomende type spierdystrofie is de ziekte van Duchenne. Spierdystrofie treedt in gelijke mate bij mannen en vrouwen op. Afhankelijk van het type, ontwikkelen sommige van deze spierdystrofieën zich al bij jonge kinderen, terwijl andere bij jongvolwassenen of pas op rijpere leeftijd ontstaan. De ernstigste vormen van spierdystrofie treden veelal bij jonge kinderen op.

Duchenne komt voor bij 1 op de 4000 jongens bij geboorte dus 0,025% van de jongens (en dus inclusief de meisjes de helft nog). De andere ziekten komen minder vaak voor (Beckers 1 op de 28.000 jongens bij geboorte) maar ik kan een totaal niet vinden van spierdystrofie in het algemeen.

Het is een te grote groep en komt op oudere leeftijd in meerdere gradaties voor.