Is aderverkalking te veel melk drinken/te veel calcium in het bloed of iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Antwoorden (1)

Nee, het is iets anders, het heeft niets met calcium o.i.d. te maken.

"Aderverkalking is het proces waarbij de bloedvaten nauwer worden, waardoor minder bloed aangevoerd kan worden naar organen in ons lichaam. In feite gaat het niet om aders maar om de slagaders. Gedurende dit proces hopen vetachtige stoffen zich op in de binnenwand van de slagaders, waardoor ze nauwer worden. Pas na tientallen jaren kan dit tot hart- en vaatziekten leiden.
Aderverkalking is de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland. Maar door gezond te leven kunt u de risico's voor uzelf sterk verminderen.

Na lange tijd kan een vernauwde slagader steeds verder verstopt raken. Een deel van het lichaam krijgt dan te weinig bloed. Zo’n verstopping wordt 'plaque' genoemd. Deze plaque in het bloedvat kan scheuren, waarna er een bloedstolsel op ontstaat en het bloedvat helemaal afgesloten raakt. Dit veroorzaakt bijvoorbeeld een hartinfarct of een beroerte."

Meer informatie in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, maar dat is niet de oorzaak van de aderverkalking. (En er zullen heus wel meer van dat soort stoffen in die plaques zitten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas als de plaques er zijn kan er "verkalking" optreden. Het ontstaan van de plaques komt niet door calcium in je voedselpatroon.