Heeft longkankeronderzoek zin in mijn geval?

Onlangs is longkanker ontdekt bij mijn zus die rookt. Een andere zus heeft zich door dat slechte nieuws laten onderzoeken en zij blijkt ook een tumor te hebben in de long, maar bij haar niet uitgezaaid. Zij heeft nooit gerookt. Ik ben gestopt met roken sinds 5 jaar. Kan ik hiermee naar de huisarts en zo ja krijg ik een onderzoek vergoed? Of indien zinvol maar niet vergoed zelf betalen? Ik weet niet goed wat te doen.

11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het heeft zin ! . Alleen al om je zelf gerust testellen . Sterkte met deze moeilijke periode .
Rieneke1
11 jaar geleden
Je kan sowieso naar de huisarts, die kan je meer vertellen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag 1: kreeg die tweede zus het ook vergoed?
gonna
11 jaar geleden
Hallo Pelle, Die woont niet in Nederland en is ook niet verzekerd via een ziektekostenverzekering uit Nederland en daarom heeft het geen zin om dat te vragen.

Het beste antwoord

Het hangt er helemaal vanaf wat voor type tumor het is. Niet bij alle tumoren is een erfelijke/familiaire component.
Maar ik kan me voorstellen dat je ongerust bent en het sowieso wilt laten controleren. Bespreek dat met je huisarts (het is handig als je dan weet wat voor soort tumoren het zijn bij je zussen). Als die het niet nodig vindt en je blijft ongerust, kun je altijd nog naar een particuliere kliniek (op eigen kosten).
Bedenk wel dat een onderzoek een momentopname blijft.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Ik vind het advies vragen welk soort tumor heel goed. Ik zou dat niet eens geweten hebben dat dat belangrijk is. Mijn vader is ook aan longkanker overleden en een broer of twee broers dat weet ik niet meer. Misschien dat nog achterhaald kan worden welke tumor mijn vader had.
Ik ga toch maar bij de huisarts vragen, al zie ik er nogal tegenop. Mocht ik niet doorgestuurd worden dan bekostig ik het zelf. Mochten ze niets vinden dan zal ik het ieder jaar maar laten nakijken voor de zekerheid. Ik rook al ongeveer 5 jaar niet meer, maar ik wilde dat ik het nooit gedaan had en dat mn zus het ook nooit had gedaan. Dankjewel allemaal voor de antwoorden en reacties.

Andere antwoorden (1)

Jeetje wat een dilemma. Maar ik zelf zou zeker gaan, ook als ik t zelf zou moeten betalen. Het heeft wel degelijk zin! Je kan er beter vroeg bij zijn EN jou gevoel wordt gerust gesteld. Dat is ook erg belangrijk. Stress maakt je zwakker in je immumsysteem.