Waarom zet iemand met een nierziekte een verwarming zo hoog?

Hallo allemaal,

Een client in onze instelling heeft een nierziekte. Opgezocht wat precies: terminale nierinsufficientie. Nu valt het mij op, dat elke keer als ik 's Ochtends binnenkom, hij de kachel op de hoogste stand heeft staan. Hij spreekt geen Nederlands, dus kan hem niet vragen waarom hij dit toch steeds doet. Is hier een reden voor, want ik neem aan dat hij het bewust doet. En waarvoor zou dit dan dienen? Alvast bedankt,

Renate

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
9.4K

Antwoorden (4)

Blijkbaar heeft-ie het koud gehad 's nachts.
Dat hoeft echter helemaal niets te maken te hebben met de aandoening ; ik ken ook 'gezonde' mensen die met de eerste minder hete dag 's avonds de kachel alweer aanzetten.

De ziekte zelf geeft geen bijzondere overgevoeligheid voor kou ofzo, hoewel ziekte in zijn algeméénheid dat natuurlijk weer wel doet, zeker als je veel stil zit / ligt. En dan heb je ook nog eens geboren koukleumen. Dat zal vermoedelijk de reden zijn dat hij de verwarming aanzet.

Waarom op zijn hoogst ? Tja, sommige mensen denken dan dat het sneller warmer wordt ofzo. Wat natuurlijk niet zo is ; het verwarmen gaat alleen langer dóór.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt hij niet gewoon uit een heel warm land en vindt hij het in nederland ijskoud? :P
Volgens mij heeft heeft het helemaal niks met zijn nieren te maken. Sommige mensen hebben het nou eenmaal sneller koud dan andere, los van of ze iets aan hun nieren hebben of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat één van de symptomen van nierinsufficientie, rillen van de kou is.

Wanneer aangetaste nieren minder van het hormoon erytropoëtine produceren, maakt het lichaam niet voldoende rode bloedcellen aan. Dat veroorzaakt bloedarmoede (anemie), een veelvoorkomende complicatie van nierinsufficiëntie. Als we te weinig rode bloedcellen hebben om zuurstof in het lichaam te transporteren, worden we zwak, rillerig (van de kou), vermoeid en kortademig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke plus+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je mariejose :)
Als je het koud hebt, dan knijpen de vaten dicht onder je huid samen, om geen warme te verliezen, en je lichaamstemperatuur zo constant mogelijk te houden.

Vaak merk je ook, dat als het koud is ( of je koude voeten hebt) je naar het toilet moet.

De reden hiervan is, dat al het bloed wat normaal in de vaten die vlak onder je huid liggen loopt, dieper in je lichaam gaat zitten.

Je nieren werken op bloeddruk, dus als er meer bloed door je nieren loopt, omdat het koud is, maken je nieren overuren.

Voor iemand zonder nierproblemen is dit geen probleem, en soms juist heel goed om extra afvalstoffen te verwerken.
Maar voor iemand met nierproblemen kan het leiden tot complicaties.