Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom zet iemand met een nierziekte een verwarming zo hoog?

Hallo allemaal,

Een client in onze instelling heeft een nierziekte. Opgezocht wat precies: terminale nierinsufficientie. Nu valt het mij op, dat elke keer als ik 's Ochtends binnenkom, hij de kachel op de hoogste stand heeft staan. Hij spreekt geen Nederlands, dus kan hem niet vragen waarom hij dit toch steeds doet. Is hier een reden voor, want ik neem aan dat hij het bewust doet. En waarvoor zou dit dan dienen? Alvast bedankt,

Renate

Weet jij het antwoord?

/2500

Komt hij niet gewoon uit een heel warm land en vindt hij het in nederland ijskoud? :P Volgens mij heeft heeft het helemaal niks met zijn nieren te maken. Sommige mensen hebben het nou eenmaal sneller koud dan andere, los van of ze iets aan hun nieren hebben of niet.

Als je het koud hebt, dan knijpen de vaten dicht onder je huid samen, om geen warme te verliezen, en je lichaamstemperatuur zo constant mogelijk te houden. Vaak merk je ook, dat als het koud is ( of je koude voeten hebt) je naar het toilet moet. De reden hiervan is, dat al het bloed wat normaal in de vaten die vlak onder je huid liggen loopt, dieper in je lichaam gaat zitten. Je nieren werken op bloeddruk, dus als er meer bloed door je nieren loopt, omdat het koud is, maken je nieren overuren. Voor iemand zonder nierproblemen is dit geen probleem, en soms juist heel goed om extra afvalstoffen te verwerken. Maar voor iemand met nierproblemen kan het leiden tot complicaties.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100