Hoe kan je een auto-inmuunziekte vaststellen?

Is dit direct in het bloed te zien?
Moet er een ruggenmergpunctie gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.9K

Het beste antwoord

Helaas zijn er nogal wat auto-immuunziektes. Een auto-immuunziekte is niet zo makkelijk te diagnosticeren. Vaak is het een combinatie van klachten (wat voor soort, hoe lang, mensen in de familie etc), aanvullend onderzoek (een foto van longen, een huidbiopt, een nucleaire scan, een MRI-scan van het hoofd; afhankelijk van welke klachten je onderzoekt), bloedonderzoek (meestal heel algemeen + de bezinking en de zgn auto-antistoffen waaronder bv reumafactor als bekendste maar ook de meest algemene 'Anti Nucleaire Antistoffen' ANA's). Bij sommige auto-immuunziektes is de diagnostiek beperkt (bv schildklierziekten), maar ziektes zoals SLE/Sjogren/sarcoidosis zijn syndromen (verzameling van afwijkingen) waarbij ook bepaalde rekenmiddelen worden gebruikt (waarbij je minstens een x aantal afwijkingen moet hebben met afwijkingen in het bloed) om te spreken van een daadwerkelijke auto-immuunziekte. Alleen bloedonderzoek is vaak niet genoeg en niet specifiek genoeg, maar daar zit een vrij technisch verhaal achter.
Het is wat ingewikkeld, maar samenvattend: specifieke klachten, het vOOrkomen in de familie en diverse aanvullende (bloed)onderzoeken kunnen samen bijdrage aan de diagnose auto-immuunziektes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel verschillende Auto-imuun ziekten, wel 80. Vaak is er sprake van ontstekingen, deze zijn te zien in het bloed met een 'gewoon' bloedonderzoek dus.