Is griep besmettelijk?

Volgens mij niet, het is geen virale aandoening

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
jc54
11 jaar geleden
Toch maar wat beter je huiswerk doen.............Griep is één en al virus!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als griep geen virale aandoening is............ wat zou dan wel een virale aandoening zijn???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je ook niet misleiden door het woord 'viraal', viraal wil enkel zeggen dat iets veroorzaakt wordt door een virus (zoals een aandoening). Maar dingen kunnen ook veroorzaakt worden door bacteriën(zoals longontsteking en de ziekte van crohn), door schimmels (zoals voetschimmel en sommige longaandoeningen)en door dierlijke parasieten (zoals spoelwormen). Al deze dingen zijn in zekere mate besmettelijk. Bronnen:
- Campbell; Reece, Biology, Pearson

Antwoorden (2)

Griep is erg besmettelijk. Griep wordt immers veroorzaakt door een influenzavirus, een virus dat zich erg gemakkelijk kan verspreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JA griep is hartstikke besmettelijk en JA het is een virale aandoening.

Griep - echte griep - wordt veroorzaakt door het influenza-virus. Dit virus verspreid zich van mens tot mens via de lucht en de handen en contact met gedeelde oppervlakken. Heel makkelijk dus, en heel snel.

En ook de meeste verkoudheidjes die we 'griep' of ' griepje' noemen, zijn het gevolg van virale aandoeningen, meestal een rota-virus, en dus hartstikke besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkoudheden zijn vaak ook een rhinovirus. Ook besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep, er zijn uiteraard meerdere smaken. Maar allemaal virussen en allemaal besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen niet per se virulent toch? Ik ben geen medicus, dus weet niet wanneer je 'besmet' bent. Maar het volgende stukje casuïstiek kennen volgens mij heel veel mensen: partner is ziek, je ligt nachten achtereen met een zwetende, woelende bedgenoot (slaapt daardoor slecht - dat moet je weerstand toch aantasten) en toch wordt je niet ziek. Ik ga ervan uit dat ik het virus wel ben gaan dragen, maar dat mijn weerstand of geluk of whatever groot genoeg was om te voorkomen dat het echt kon uitbreken. Ben je dan 'besmet'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je wel besmet zijn (en dus anderen besmetten). Dat je besmet bent, betekent niet per se dat je ziek wordt.
Doorgaans ben je ook het besmettelijkst in de periode vóór je zelf eventueel verschijnselen krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dank voor de uitleg.