Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe wordt de diagnose spastische darm gesteld (IBS)?

Ik vermoed dat ik een spastische darm heb, al mijn symptomen passen binnen het ziektebeeld.. het zit dan ook in mijn familie en ik weet dat een diagnose opzich vrij weinig zin heeft omdat er niks aan kan worden gedaan. Toch vroeg ik me af hoe een diagnose wordt gesteld door de arts, vooral omdat ik erg opzie tegen een colonoscopie of iets dergelijks. Is er iemand die dit misschien heeft meegemaakt? Hoe is dat verlopen? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij mijn zus heeft de huisarts die conclusie getrokken, uit de symptomen, zij is verder helemaal niet onderzocht, op wat drukken op haar buik na, om te checken waar de pijn zat en vervolgens kreeg zij medicijnen mee, als die niet het gewenste effect hadden, moest zij terugkomen bij de huisarts, gelukkig is dat wel het geval en heeft zij nu nog zelden last hiervan.

Prikkelbare-darm-syndroom of spastische darm kun je inderdaad op geen enkele manier aantonen (in het bloed of op een foto ofzo). De diagnose wordt dan ook meestal gesteld door alle andere mogelijke aandoeningen met de zelfde klachten uit te sluiten zoals een tumor, de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, endometriose en andere aandoeningen die eventueel WEL te behandelen / verhelpen zijn. Daarom zijn deze onderzoeken TOCH ook noodzakelijk, hoe vervelend ze ook zijn. Maar inderdaad, mocht het dat allemaal niet zijn, dan blijft er weinig aan behandelingsopties mogelijk.

Door andere mogelijkheden uit te sluiten en daar hoort toch echt een colonoscopie bij en daar merk je echt (met een roesje) weinig van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100