Ja, dat is wel te hoog maar niet dramatisch. Ik denk dat een dokter er geen genoegen mee zou nemen, en een vervolgtraject in zou gaan.

Site:
Diagnose

De conventie stelt dat de ideale bloedglucosewaarde (de bloedglucosespiegel) afhankelijk van omstandigheden tussen de 4 en de 8 mmol/liter dient te liggen. Een normale nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 5,6 mmol/l. Indien de 'nuchtere' waarden bij een onbehandeld persoon boven de 6 mmol/l en 'niet-nuchter' boven de 11,0 mmol/l liggen, spreekt men van diabetes mellitus (suikerziekte). In het grijze gebied tussen deze grenswaarden spreken sommigen wel, anderen niet van diabetes. Landelijk en internationaal worden over deze waarden periodiek afspraken gemaakt of ze worden herzien door medici op grond van onderzoeksresultaten. Meestal wanneer men met klachten komt met de symptomen van diabetes mellitus zitten ze royaal boven de streefwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, een bloedsuikergehalte van tussen de 4 en 8 is prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer geprikt? Nuchter of na het eten? 's morgens, 's middags of 's avonds?

Bloedsuikerwaarde zijn een moment opname, voor een goed beeld moet men een zgn. bloedsuiker dagcurve doen. Dit doe je altijd in overleg met een arts.

Dit houd in dat je meerdere malen per dag bloedsuiker prikt en ook bijhoud wat je eet die dag.

Dus een goed antwoord is niet te geven op jouw vraag, daarvoor is de informatie veel te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar nou weer die minnetjes?
Dat ligt eraan of je bloed nuchter geprikt is of niet!

Normaal liggen de bloedwaarden van
glucose beneden de 5,6 mmol per liter
(nuchter geprikt) of 7,8 mmol (niet
nuchter geprikt).

De diagnose diabetes wordt gesteld als
het bloedglucosegehalte boven de 6,0
mmol per liter ligt (nuchter geprikt) of
boven de 11 mmol per liter (niet nuchter
geprikt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nuchter geprikt 6.8 moet morgen bij de dokter komen klachten waren niet goed zien wel een nieuwe bril en vreselijk warm ben niet in de overgang 64 jaar zou ik een pilletje krijgen of iets met eten wel zoet niet zoet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg de eerst keer het advies van mijn dokter om enkele kilo's af te vallen. Zo zou de pancreas minder werk hebben met het produceren van insuline.
Dat heeft ook jaren gewerkt.
Toen ik later weer te hoog suikergehalte had, moest ik pilletjes metformine nemen (in Belgie merknaam Glucophage)
Natuurlijk is te veel suiker niet goed voor je. Maar dat heeft niets te maken met het krijgen diabetes 2 (want dat zal je wel hebben)
Een nuchtere bloedsuiker van 6.8 mmol/l is iets te hoog. Omdat de bloedsuikerspiegel nogal schommelt door de inname van koolhydraten en de werking van insuline is één zo'n meting een momentopname. Je krijgt al een wat beter beeld door een dagcurve te bepalen en ook de HbA1c, zeg maar de bloedsuiker over een langere periode, geeft een indicatie over insulineresistentie, dan wel diabetes. Bij een kleine verhoging wordt doorgaans geadviseerd om af te vallen als je overgewicht hebt en gezond te eten, meestal met behulp van een diëtiste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je net daarvoor gegeten hebt : nee, dan is het zelfs laag.

Als je nuchter bent : dan is het niet schrikbarend, maar wel een beetje aan de verhoogde kant. Blijft het zo, dan moet je daar zeker alert op zijn en wellicht je dieet aanpassen (minder snelle koolhydraten), want anders zou het diabetes kunnen worden.
Is-ie nuchter boven de 8 of na het eten boven de 11, dan is het vermoedelijk 'bingo', zeker als het meer dan eens is.

Ik heb inmiddels diabetes, en met medicijnen en dieet is mijn gemiddelde nuchtere bloedwaarde 6,6. Dat is netjes voor een diabeet, maar niet 'perfect'.