Waarom wordt Reuma 'Reuma' genoemd?

De letterlijke vertaling van 'reuma' is iets in de zin van 'vloed' of 'zware verkoudheid' of in ruimer verband 'vloeien'.
Reuma blijkt een ontstekingsreactie te zijn. Maar ik zie het verband met vloed niet zo.
Weet iemand wie die naam bedacht heeft en wanneer en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Het beste antwoord

Het woord stamt af van het Middelnederlandse 'rueme' of 'reume', en dat is ontleend aan het Latijn: rheuma, wat weer van het Grieks komt: rheũma = vloeiing, stroming.

In 1285 zei men 'in rueme int thouet ‘, wat betekende: verkoudheid in het hoofd (ontsteking met loopneus).
In de middeleeuwen werd 'reume' gebruikt voor verkoudheid en slijmvliesontstekingen, waarvan men zich voorstelde dat die werden veroorzaakt door het uit de hersenen stromen van koude, kwade lichaamssappen. Het woord duidde ook de vochten en afscheidingen zelf aan.

In de nieuwere taal is rheuma/reuma bij uitbreiding ‘pijn in gewrichten en spieren, gewrichtsontsteking’ gaan betekenen. Want men meende dat bepaalde lichaamsvochten daarvoor verantwoordelijk waren: vocht en koude spelen bij deze pijn immers een rol. De oude betekenis is in de loop van de 19e eeuw verdwenen.
Amadea