Moet voor het eerst bloed prikken,gaat dat ook van het eigen risico af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

In principe is het zo dat alle zorg die je afneemt,
dat je daarvan het eerste stuk zelf betaalt.
Dat is het verplicht eigen risico.

Maar (om het moeilijk te maken) daar valt wel iets buiten:

Niet alle medische zorg telt mee voor het verplichte eigen risico. Voor de volgende zorg krijg je geen rekening van de zorgverzekeraar toegestuurd:
•zorg door de huisarts.
•(tandheelkundige) zorg uit de basisverzekering voor kinderen tot 18 jaar;
•verloskundige zorg;
•kraamzorg;
•bruikleenartikelen;
•gratis bevolkingsonderzoeken (bijvoorbeeld naar borstkanker);
•de griepprik voor risicogroepen;
•zorg die vanuit de aanvullende (tandarts)verzekering vergoed wordt;

Dus als dat bloed afgenomen wordt voor een gratis bevolkinsonderzoek dan valt het buiten het eigen risico.
Als dat bloed geprikt wordt omdat de huisarts een nader
onderzoek nodig vindt, dan valt het binnen het eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee zo ver ik weet niet wel de medicijnen die je voorgeschreven krijgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even nog en aanvulling het ligt eraan onder welke omstandigheden je het laat doen.
Dus het is niet helemaal helder.
Als je het zeker wil weten bel je zorgverzekering op.
Die kunen jou hierover meer vertellen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is bijna alle zorg die in het basispakket zit, zoals hulp door specialisten, ziekenhuisbezoek, medicijnen en hulpmiddelen. Dus ook bloedprikken valt daaronder.
Dat valt onder het eigenrisico dus hiervan krijg je een rekening van je zorgverzekering.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
minner kun je ook aangeven wat de min betekend
Ja, de kosten moet je zelf betalen via het eigen risico. Een klein onderzoekje dat de huisarts zelf doet, bijv. urineonderzoek, of HB-gehalte in het bloed bepalen, dat gaat niet ten koste van het eigen risico.
Ik vind de meeste polisvoorwaarden van de zorgverzekering hierin onduidelijk trouwens.